Annons

Kondens på sensorn

Produkter
(logga in för att koppla)

antonio

Medlem
Jag har läst någonstans att man ska vara försiktig när man tar in kameror från kylan för att det kan bildas kondens på sensorn. Hur försiktig bör man vara? Kan det ge permanenta problem?

Tack på förhand!
//Johan
 
kondens på sensorn, kondens i kameran öht är nog inget man vill ha, inte så bra med vatten i all elektronik
 
antonio skrev:
Jag har läst någonstans att man ska vara försiktig när man tar in kameror från kylan för att det kan bildas kondens på sensorn. Hur försiktig bör man vara? Kan det ge permanenta problem?

Tack på förhand!
//Johan
Lämpligtvis så tar du in din kamerautrustning i kameraväskan & låter den bli rumsvarm i takt med väskan, detta minskar risken för kondens markant.

//Larsa
 
Ang. kondens på sensorn så undrar jag om det kan ge upphov till att dammpartiklar som man normalt skulle kunna blåsa bort fastnar så att man måste ta till en våtmetod för att rengöra?

Har själv blåst bort damm från min sensor & har svårt att förstå varför man ska behöva använda våtmetoder?

//Larsa
 
Kyla och kondens

Hej, Jag vet inte om någon annan konstaterat samma problem. När man tar ut kameran i kallt väder runt -20 grader så ser man senare att bilderna har prickar från något på sensorn. Det märks även på bilder som inte är tagna med liten bländare.Alltså ordentliga fläcakr. Har även sett något enstaka inlägg om detta på amerikanska forum.
Problemet påstås vara att den varma luften inne i kameran som ju innehåller högre fuktighet kondenseras i kameran när den blir kall. Detta kondenseras gärna runt de små partiklar som sitter på sensorn och ger små frostrosor/kondensdroppar. När kameran senare blir varm övergår detta till små droppar som när de torkat också får smutsen att fästa. Jag har flera gånger varit tvungen att göra ren sensorn med Eclipse efter en sådan utflykt. Att bara blåsa hjälper inte alls.
Skall kanske nämna att jag har en 20D, kanske är problemet olika på olika kameror.
PS. Det sägs om man tar av objektivet och låter den kalla och torra luften komma in i kameran så minskar man problemet.
 
casting skrev:
En fråga till dig Mats, har du sett dom fläckarna med blotta ögat på sensorn?

Ja de syns på sensorn. Jag har bara tittat efter när jag kommit hem förstås och då är kameran varm och prickarna torra. Det ser ut som man fått något klet på sensorn ungefär som man blåst med munnen in i kameran. Något jag aldrig gör förstås. Går inte bort med varken statisk pensel eller blås.
 
Ahh synd. Jag har nämligen fläckar som jag inte har lyckats lokalisera. Har inte velat ta "våtmetod" på sensorn "i onödan". Men det lutar väl åt att jag får göra det trots allt för ingen annat verkar hjälpa :)
 
casting skrev:
Ahh synd. Jag har nämligen fläckar som jag inte har lyckats lokalisera. Har inte velat ta "våtmetod" på sensorn "i onödan". Men det lutar väl åt att jag får göra det trots allt för ingen annat verkar hjälpa :)
Det är inte lätt att se dem och kanske ser man inte alla. Jag måste ha en starkt ljus och få snsorn i rätt vinkel får de skall synas och då är de inte stora heller.
 
ANNONS