Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Konstig framkallning hos fotohandlare!

Produkter
(logga in för att koppla)

Ludix

Aktiv medlem
Hej!

Har framkallat lite bilder hos Fujifilm. Bilderna är tagna med en D80, och består av lite blandat obearbetade Jpeg samt en del behandlade Raw bilder. Nu har jag fått bilderna hem med posten, och när jag tittar på dom ser jag att väldigt många av dom har väldigt hög färgmättnad, inte särsklilt skarpa, samt att en del av dom har fått kraftiga färgfel. Förstår inte alls hur det kan ha blivit så, bilderna är ser bra ut på datorn. Är det att mina behandlade Raw bilder inte funkar så bra hos fotohandlaren ellr vad beror det på, någon som vet? När jag testade skriva ut en bild här hemma som blivit dålig hos fotohandlaren så blev den bra här hemma med skrivaren.

Förstår inte alls, någon som har något svar?

Blir både jpg o raw konstiga? Visste faktiskt inte ens att labben tog emot raw-filer....

/Micke

Nää, skickade inte iväg dom i Raw, men dom var tagna i Råformat, sedan behandlade och sedan konverterade till Jpeg.
Tycker de flesta bilderna har blivit skumma på de ena ellr andra sättet, även obehandlade Jpeg.

Om du har trixat och lirat lite med färgerna hemma kan det vara autokorrigeringen hos fotolabbet som står för det dåliga resultatet. Vänd dig till ett labb där man kan välja bort korrigeringen för att få det resultatet som du ser på skärmen hemma.

ANNONS
Götaplatsens Foto