Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kontakt till fjärrutlösare?

Produkter
(logga in för att koppla)

Hoztic

Aktiv medlem
Tja!

Som stolt nybliven ägare till en 40D börjar jakten på tillbehör, och i första hand fjärrutlösare. Jag har en till min 350D och tänkte i första hand bygga en adapter, så att jag kan ha samma fjärrutlösare, men det är även tänkt att jag ska kunna styra fotandet från en dator.
Så jag behöver lösa kontakter! Är det någon som vet om det går att köpa sådana kontakter löst, och isf var?

Kontakten påminner om en standardkontakt men är det inte. Ett billig lösning är kanske att köpa en komplett trådutlösare från Kaffebrus. Pris 199 kr. Länk här:
http://www.kaffebrus.com/fjarrutlosare-for-canon-eos-5d-10d-20d-30d-40d-57.html
Man kan ju klippa av sladden och skarva ihop den igen med vanlig 3.5 mm stereopropp och sladdkontakt. Stereoproppen bör sättas på sladden som sitter fast i utlösaren.
Hur sladden används kan lätt mätas fram med en ohmmeter om man samtidigt trycker ner knappen halvvägs och helt. (En är gemensam, en för AF och en för avfyrning.)
Det finns även en hel del skrivet om detta här:
http://www.lukemiller.org/journal/2005/05/making-extendable-remote-release-for.html
/Harald

När jag grävde i det här tidigare hittade jag en kontakt som påminde om en XLR fast var mindre. Den passade dock inte men skulle passa om man filade på den. Jag kom dock fram till att det blev billigare och bättre att köpa en komplett trådutlösare från Kaffebrus och anpassa den.
/Harald

Jag har aldrig sett ett identiskt kontaktdon på något annat än dessa Canonkameror. Jag tror att Canon har tagit fram en egen modell, tillsammans med någon kontaktdonstillverkare, eller kanske på egen hand. De gör ju mycket själva, japaner som de är.

Tackar för svaren! Det lutar åt en piratfjärr, och sen bygga om den.
Jag har faktiskt lite svårt att förstå varför man inte har samma typ av kontakt till alla EOS-modeller?

Den första elektriska kontakten, när man gett upp den mekaniska trådutlösaren, var nog T3. Den har jag på min T90 från 1987. Den fungerar bra, och gör samma sak som dagens N3, men har nackdelen att den tar tid att sätta dit och ta bort. Den har en låsmutter som man måste dra åt resp. lossa, så det är lite fnuligt. Jag kan föreställa mig att yrkesfolket har klagat.

Typen N3, som används från toppskiktet 1D ner till 40D är smidigare, då man bara trycker dit den och drar den därifrån, men den är ändå låst på plats så länge den ska sitta där. Mycket smidigt och säkert.

Donet som används till 400D och en del analoga EOS är billigare, vilket säkert är anledningen till att det används på de modellerna. De har dessutom ofta inbyggd mottagare för IR-fjärr, något som inte finns på de som har N3. Där finns istället en lös IR-mottagare, som i sin tur har N3.

ANNONS
Götaplatsens Foto