Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kontraster, bild med sol & skugga - D3000

Produkter
(logga in för att koppla)

SmåbildsJohn

Avslutat medlemskap
Hej.

Jag satt och kollade en bild jag fotat på en kyrkogård för ett tag sedan med D3000.

Om kameran exponerar efter skuggan, så får jag denna effekt. Dvs. nästan inga detaljer där det är solbelyst...Klarar dyrare kameror av detta bättre??
 

Bilagor

  • 002.JPG
    002.JPG
    78.3 KB · Visningar: 677
Jag får väl svara "njae" på den frågan.

De DX-kameror som har nyare sensor har något bättre dynamiskt omfång, så LITE bättre skulle det bli. FX-kamerorna har ytterligare lite bättre dynamiskt omfång så med en sådan skulle det bli ytterligare LITE bättre. Det skulle dock inte bli tillräcklig skillnad för att både skuggor och högdagrar ska bli "korrekt exponerade". Här får man välja vilket som är viktigast.
Man kan även exponera efter högdagrarna och ljusa upp skuggorna i efterhand (dock bara till en viss gräns och det ger mer brus). Det finns även möjlighet att lägga ihop två eller flera bilder i efterbehandlingen.
Nikon har ju en funktion som kallas Active D-lighting (jag är rätt säker på att den finns även i D3000), vilket "underexponerar" lite och ljusar upp skuggorna i mjukvara, något som kameran då gör automatiskt.
 
Jag får väl svara "njae" på den frågan.

De DX-kameror som har nyare sensor har något bättre dynamiskt omfång, så LITE bättre skulle det bli. FX-kamerorna har ytterligare lite bättre dynamiskt omfång så med en sådan skulle det bli ytterligare LITE bättre. Det skulle dock inte bli tillräcklig skillnad för att både skuggor och högdagrar ska bli "korrekt exponerade". Här får man välja vilket som är viktigast.
Man kan även exponera efter högdagrarna och ljusa upp skuggorna i efterhand (dock bara till en viss gräns och det ger mer brus). Det finns även möjlighet att lägga ihop två eller flera bilder i efterbehandlingen.
Nikon har ju en funktion som kallas Active D-lighting (jag är rätt säker på att den finns även i D3000), vilket "underexponerar" lite och ljusar upp skuggorna i mjukvara, något som kameran då gör automatiskt.

Jo, den var som bra exponerad där jag ville, dvs. i skuggan. Ska testa, bekanta mig med D-lighting funktionen idag. Det är ju rätt ljus/väder att testa.

Tack!

/John
 
Det korta svaret är "nej": Dyrare kameror kan ha större dynamiskt omfång, och därmed fånga större kontraster, men är det överexponerat (vilket det BLIR om man exponerar efter skuggorna och har solbelysta föremål i bild) finns det inga detaljer att rädda där heller.
 
Fota i raw så har du större möjligheter i efterbehandlingen att lätta upp skuggor och återställa högdagrar. Alternativet är HDR, alltså lägga ihop flera exponeringar. Fungerar bra med stativ och stilla föremål. Tänk dock på att överdriven HDR-effekt ger en overklig känsla.
 
Du kan också experimentera lite med olika ljusmätningsmetoder (spotmätning/matrismätning eller något däremellan). Sedan kan jag personligen tycka att just den här bilden ser överexponerad ut även i skuggpartierna, så det är nog inte bara "kamerans fel" :)
 
Man kan även exponera efter högdagrarna och ljusa upp skuggorna i efterhand (dock bara till en viss gräns och det ger mer brus)..

ELLER så skruvar man upp iso till 400-800 och exponerar efter skuggorna och tar ner högdagrarna i efterbehandlingen. Detta ger mindre brus än ovan nämnda alternativ. Även detta till viss gräns. Men det funkar väldigt bra och ger väldigt rena bilder.

Mvh
Jerry som väntar på mothugg om att iso 800 ger mer brus än iso 200, vilket alltså inte är fallet om man exponerar sin iso800 bild som om den var iso 200....
 
Hmm...många svar, men jag har inte kommit så långt, när det gäller avancerad bildbehandling.

Här ett utsnitt, som bättre visar, mer av den enligt mig godkända exponeringen av skuggan, där huvudmotivet i det här fallet, dvs. min farsa, höll på och planterade en växt.
 

Bilagor

  • 002.JPG
    002.JPG
    80.1 KB · Visningar: 513
ELLER så skruvar man upp iso till 400-800 och exponerar efter skuggorna och tar ner högdagrarna i efterbehandlingen. Detta ger mindre brus än ovan nämnda alternativ. Även detta till viss gräns. Men det funkar väldigt bra och ger väldigt rena bilder.

Högre ISO-tal ger sämre dynamiskt omfång. Dessutom har man mycket mindre möjlighet att backa högdagrarna än att lätta upp skuggorna, men visst, mindre brus i skuggpartierna blir det.
 
Hmm...många svar, men jag har inte kommit så långt, när det gäller avancerad bildbehandling.

Här ett utsnitt, som bättre visar, mer av den enligt mig godkända exponeringen av skuggan, där huvudmotivet i det här fallet, dvs. min farsa, höll på och planterade en växt.

Bilden kunde varit något mörkare, men det hade nog inte varit tillräckligt för att rädda de utfrätta högdagrarna i solljuset i motivet. Kanske kunde en upplättningsblixt hjälpa? Annars får du ta en extra exponering för det ljusare delarna, och maska ihop. Men det är ju inte säkert du har ett lämpligt bildbehandlingsprogram, men i så fall finns massor av guider hur man gör.
 
Alltså är det första utsnittet (och även det andra?) delar av en större bild får man nog leva med det. Iallafall direkt ur kameran.

Men ett enkelt program som Lightroom eller något liknande skulle ge dig helt andra möjligheter att justera så det skulle se mycket snyggare ut. Det är absolut inte någon avancerad bildbehandling det handlar om utan enklaste möjliga!
 
Bilden kunde varit något mörkare, men det hade nog inte varit tillräckligt för att rädda de utfrätta högdagrarna i solljuset i motivet. Kanske kunde en upplättningsblixt hjälpa? Annars får du ta en extra exponering för det ljusare delarna, och maska ihop. Men det är ju inte säkert du har ett lämpligt bildbehandlingsprogram, men i så fall finns massor av guider hur man gör.

Har 2 nästan likadana bilder, varav den ena faktiskt är något mörkare...Den ena 1/100sek, den andra 1/160sek.

...Känns som om jag får leva med att bilderna blir såhär tillsvidare, jag får helt enkelt ta flera med olika exp. med motiv/ljus som detta...Det var mest för att dokumentera som jag tog dessa 2 bilder...

/John
 

Bilagor

  • 001.JPG
    001.JPG
    77.6 KB · Visningar: 495
  • 002.JPG
    002.JPG
    77.7 KB · Visningar: 496
Ja den undre bilden är ju klart överexponerad, den övre är väl inte lika tydligt överexponerad men kunde nog göras lite mörkare ändå utan att lida av det.

Edit: missade fem myror är fler än fyra elefanter när jag var liten :)
 
Om man gillar att släpa på tillbehör är att man ju också gå runt med graduerade gråfilter när det är starkt ljus ute. Jag har ett som jag håller för hand så man kan vinkla det på lite olika sätt framför linsen. Använder det dock inte så ofta - försöker hellre fixa det i datorn när jag ändå redigerar mina bilder. Bara en tanke.
 
ELLER så skruvar man upp iso till 400-800 och exponerar efter skuggorna och tar ner högdagrarna i efterbehandlingen. Detta ger mindre brus än ovan nämnda alternativ. Även detta till viss gräns. Men det funkar väldigt bra och ger väldigt rena bilder.

Mvh
Jerry som väntar på mothugg om att iso 800 ger mer brus än iso 200, vilket alltså inte är fallet om man exponerar sin iso800 bild som om den var iso 200....

Öh.. om du överexponerar iso 800 2 steg (vilket du gör om du exponerar 800 som 200) så blir bilden totalförstörd. Kommer tyvärr inte att fungera.
 
Öh.. om du överexponerar iso 800 2 steg (vilket du gör om du exponerar 800 som 200) så blir bilden totalförstörd. Kommer tyvärr inte att fungera.

Fungerar alldeles utmärkt....gjort det många ggr....för att minimera brus i just skuggpartier....Men det förutsätter givetvis att man kör raw.
 
Du kan även prova att använda upplättningsblixt för att minska ljusskillnaden mellan solbelysta och skuggiga områden.
 
Fungerar alldeles utmärkt....gjort det många ggr....för att minimera brus i just skuggpartier....Men det förutsätter givetvis att man kör raw.

Visst, skulle det funka så vore jag glad, men tyvärr fungerar det inte så. Högdagrarna kommer bli ännu mer utfrätta tyvärr.

Mycket bättre att exponera iso 200 så högdagrarna inte fräter ut och sedan ljusa upp skuggorna i Raw-programmet. Blir knappt nåt brus ändå i skuggorna med dagens aps-c kameror på bas-iso.
 
Visst, skulle det funka så vore jag glad, men tyvärr fungerar det inte så. Högdagrarna kommer bli ännu mer utfrätta tyvärr.

Mycket bättre att exponera iso 200 så högdagrarna inte fräter ut och sedan ljusa upp skuggorna i Raw-programmet. Blir knappt nåt brus ändå i skuggorna med dagens aps-c kameror på bas-iso.

Har du provat?
 
Ja, jag har många gånger av misstag råkat överexponera på högt iso i dagsljus.
Förstår inte hur du tänker riktigt.
Det går emot all logik att exponera efter skuggorna på ett högre iso en solig dag med hårda kontraster - ett högre iso som redan har ett mycket lägre dynamiskt omfång än bas-iso för att rädda högdagrarna? Det enda som kommer hända är att du får mer utfrätta högdagrar.

Du får gärna visa ett bildexempel.

Nån expert som har lust att uttala sig i frågan?
 
ANNONS
Götaplatsens Foto