Annons

konverter till Canon 620

Produkter
(logga in för att koppla)

pul

Aktiv medlem
Hej på er gossar och flickor.

Finns det nån som har bra/dåliga erfarenheter till de convertrar som finns för Canon620? Det finns ju en vidvinkelkonverter och en telekonverter.

Hur stor vits är det att köpa såna? Ger de bra resultat och hur stor effekt har de?

mvh Patrik nybörjarn

Jag har ingen erfarenhet av just de konvertrarna som finns till A620, men...

Effekten blir ju att du får motsvarande 245mm i teleläget, men telekonvertern monterad. Saker blir alltså 1.75ggr större i bilden.
Med telekonvertrarna brukar man inte kunna använda hela zoomomfånget pga att man får vinjettering i vidvinkellägena.
Med vidvinkelkonvertern får du motv. 24.5mm. Saker blir 0.7ggr så stora i bilden.

Bildkvaliteten brukar normalt bli lite sämre. Framför allt brukar man få lite sämre kantskärpa och lite mer kromatisk aberration med vidvinkelkonvertrarna.

Du kan titta här och klicka dig vidare för att få en liten uppfattning:
http://www.lensmateonline.com/newsite/A95A80.html

Aha, tackar tackar.

Förresten, om man nu kan ändra frågeställning såhär mitt i...kan "min" A620 användas till digiscoping? Alltså att fästa den på ett teleskop och ta kort?
Finns det såna tillsatser att köpa?

mvh Patrik

ja jag hittade det foruminlägget...verkar ju dumt att satsa på digiscoping med min A620 om det är sånt strul, även om han skriver att resultatet till slut blir det bästa han haft.

ANNONS
Götaplatsens Foto