Annons

Konvertering färgrymd

Produkter
(logga in för att koppla)

JoakimOlsson

Aktiv medlem
Jag har ett antal äldre bilder jag tidigare jobbat med i lightroom i färgrymden Prophoto.
När jag sedan skickar jag vidare till photoshop och konverterar där till sRGB så blir vissa färger väldigt matta, oavsett vilken typ av konvertering jag väljer.

Tycker det är väldigt märkligt då min skärm är en "sRGB-skärm", och således inte heller borde visa mycker mer än sRGB oavsett vilken färgrymd jag jobbar i (visst jag inser att skärmen inte visar exakt sRGB).

Hur får jag filerna konverterade till sRGB så att de visar samma färger som skärmen visar när jag arbetar i Prophoto?
Är det möjligt? Eller måste jag redigera om bilderna i sRGB för att få resultatet jag vill ha i sRGB?
(Suck! Detta är anledningen jag gett upp att arbeta i allt annat än sRGB)

Jag har ett antal äldre bilder jag tidigare jobbat med i lightroom i färgrymden Prophoto.
När jag sedan skickar jag vidare till photoshop och konverterar där till sRGB så blir vissa färger väldigt matta, oavsett vilken typ av konvertering jag väljer.

Tycker det är väldigt märkligt då min skärm är en "sRGB-skärm", och således inte heller borde visa mycker mer än sRGB oavsett vilken färgrymd jag jobbar i (visst jag inser att skärmen inte visar exakt sRGB).

Hur får jag filerna konverterade till sRGB så att de visar samma färger som skärmen visar när jag arbetar i Prophoto?
Är det möjligt? Eller måste jag redigera om bilderna i sRGB för att få resultatet jag vill ha i sRGB?

Som du vet har Prophoto en större färgrymd dvs mer mättade färger, din skärm klarar säkert av att visa många av de färgerna. Enklast är att du slår på "korrektur på skärm" och simulerar sRGB i Lightroom innan du exporterar bilden, då gör du all korrigering efter "rätt" profil. Efter export till sRGB och när du tar upp den i Photoshop ser du bilden på samma sätt som när du gjorde korrigeringen i Lightroom.

Hej !

Ska du gå från en större till en mindre så blir det hur man än gör kompromisser.

Väljs perseptuell så kommer området att komprimeras, dvs alla nyasnser kommer att synas som
skillnader men eftersom det mest mättade blir mindre mättat så kommer det nog se blekt ut.

Tar du relativ så klipps de nyanser som ligger utanför den mindre profilen bort.

Gör softprof till den profilen du valt och bearbeta manuellt de färger som klipper,
konvertera sen men relativ metod.

//MW

Får hyfsat resultat genom att efter konvertering till sRGB dra upp "vibrance".
Då får jag liknande färger som jag hade i prophoto, men förlorade i konverteringen till sRGB. Mycket märkligt!

Testa med att gå in under redigera och välj konvertera till profil (om du nu inte redan gjort så).
välj således konvertera till sRGB från ProFoto som automatiskt borde va förvalt.
Att direkt från ProFoto spara som .jpg blir normalt katastrof :)
Gäller Photoshop

lg

Testa med att gå in under redigera och välj konvertera till profil (om du nu inte redan gjort så).
välj således konvertera till sRGB från ProFoto som automatiskt borde va förvalt.
Gäller Photoshop

lg

Det är så jag gör.

I photoshop konverterar jag profilen till sRGB. Då tappar jag ibland färger - vilket inte är så konstigt, men trodde inte skillnaden skulle vara så stor då min skärm är specificerad till sRGB (och inte ens 80% ab aRGB).
Sedan, efter att jag konverterat till sRGB, kan jag tydligen dra upp "vibrance" för att närma mig hur det såg ut innan konverteringen. Det tycker jag är märkligt.

Man skulle kunna tro att photoshops konvertering är ganska dålig.
Jag ser heller ingen skillnad på konverteringen oavsett vilken metod jag väljer (perceptuell, relativ, etc)

Det är så jag gör.

I photoshop konverterar jag profilen till sRGB. Då tappar jag ibland färger - vilket inte är så konstigt, men trodde inte skillnaden skulle vara så stor då min skärm är specificerad till sRGB (och inte ens 80% ab aRGB).
Sedan, efter att jag konverterat till sRGB, kan jag tydligen dra upp "vibrance" för att närma mig hur det såg ut innan konverteringen. Det tycker jag är märkligt.

Jag ser heller ingen skillnad på konverteringen oavsett vilken metod jag väljer (perceptuell, relativ, etc)

Ja det borde va skillnad mellan olika konverterare, har du testat CO?

Det är så jag gör.

Om du har en skärm som inte klarar av att visa mer än sRGB ska du inte se någon skillnad mellan bilderna i ProPhoto RGB eller sRGB om du gör en relativ kolorimetrisk konvertering. När du konverterar mellan två arbetsfärgrymder blir konverteringen alltid kolorimetrisk, även om du ställer in perceptuell konvertering. Så det ska inte bli någon som helst skillnad mellan de två konverteringsmodellerna.

Och att du kan använda Vibrance för att få tillbaka färgmättnaden tyder på att det är något som är fel, så ska det inte fungera.

Photoshop i sig gör ingen konvertering, det är de två profilerna och den CMM som du använder som är inblandad.

Ja det borde va skillnad mellan olika konverterare, har du testat CO?

Eftersom vare sig Photoshop eller CaptureOne är inblandade vid själva konverteringen bör det inte uppstå någon som helst skillnad, om man använder samma profiler och samma CMM.

Gäller Photoshop

lg

Varför skulle det bli katastrof? Att bearbeta en bild som är sparad i jpeg och i ProPhoto RGB, det kan ofta bli katastrof. Men om du inte gör något åt bilden efter det att du sparat den som jpeg, då inser inte jag varför det skulle vara en katastrof.

Och du är säker på att du konverterar bilderna från ProPhoto RGB till sRGB, inte tilldelar dem sRGB? Det du beskriver ska ju hända om du använder funktionen tilldela, men inte om du använder konvertera.

Varför skulle det bli katastrof? Att bearbeta en bild som är sparad i jpeg och i ProPhoto RGB, det kan ofta bli katastrof. Men om du inte gör något åt bilden efter det att du sparat den som jpeg, då inser inte jag varför det skulle vara en katastrof.

Bara min erfarenhet vid sparning av bilder från ProFoto till jpg utan att göra en konvertering innan sparandet (PS)

Har även varit i fällan som du skrev att använda "tilldela" istället för "konvertera" liksom inte riktigt samma sak :)

lg

När du konverterar mellan två arbetsfärgrymder blir konverteringen alltid kolorimetrisk, även om du ställer in perceptuell konvertering. .

Hej !

Har det inte har någon betydelse vilken återgivning jag väljer
vid "Konvertera till profil" ?

( måste prova vid något tillfälle. )

//MW

Bilagor

• konverteraStd.JPG
    konverteraStd.JPG
    33.8 KB · Visningar: 28
Hej !

Har det inte har någon betydelse vilken återgivning jag väljer
vid "Konvertera till profil" ?

( måste prova vid något tillfälle. )

//MW

För mig är det ingen (eller försumbar) skillnad, MEN om jag väljer motor=Microsoft så är det skillnad - framför allt det sista valet.
Skjut mig.... ;-D

För mig är det ingen (eller försumbar) skillnad, MEN om jag väljer motor=Microsoft så är det skillnad - framför allt det sista valet.
Skjut mig.... ;-D

Hej !

Vem vet, det kanske är en funktion som till sin natur ger samma
djupa och harmoniska själsliga lugn
som att editera och spara sina egna gradienter.

//MW

Jag fick översaturerade färger när jag hoppade över konverteringen. Men har kanske nån felinställning nånstans.

Lg

Om du sparar en bild som jpeg med ProPhoto RGB som inbäddad färgprofil och sedan öppnar den i ett program som inte är färghanterad, då får du en bild som har våldsamt övermättade färger. Men om du öppnar samma bild i Photoshop/Lightroom, som läser färgprofilen, då kommer du få en korrekt återgivning av bilden.

ANNONS
Götaplatsens Foto