Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

kopiering digitalt

Produkter
(logga in för att koppla)

Palmero

Medlem
Om man ska redigera bilder (storleksmässigt) i photoshop eller annat redigeringsprogram som sen ska skickas iväg för kopiering till papper (10*15) hur redigerar man bilden bäst för att få ett bra slutresultat?

menar du storlek i bytes räknat eller storlek i cm?

är det storlek i cm så är det med "storlek på bild" i photosho.

är det i bytes räknat så skicka den i TIFF eller högsta Jpeg komprimering.. ett bra labb tar båda filerna

Jag vet inte om jag har förstått frågan rätt, men här är i alla fall ett svar på min tolkning av frågan.

Välj beskärningsverktyget, skriv in siffrorna 10 och 15 i fälten för bredd och höjd (längst upp under menyerna). Markera sedan det du vill ha med av bilden.

Nu kommer formatet på din bild stämma överns med labbets papper. I annat fall beskär labbet bilden automatisk för att papprets format. Alternativt lämna två vita kanter.

Du behöver inte bestämma någon storlek på bilden i Photoshop. Har du bara en kamera med mer än 2Mp och inte beskär bilden allt för mycket så kommer det fungera fint i formatet 10x15cm.

Hoppas att det var ett svar åt det hållet som du var ute efter.

ANNONS
Götaplatsens Foto