Annons

Korkad Nikon D80 feature

Produkter
(logga in för att koppla)

SmashingPumpkins

Aktiv medlem
Är det bara jag som tycker att möjligheten att med hjulen bläddra bland tagna bilder eller uppgifterna på nyss tagen bild så länge senast tagen bild visas i displayen är oerhört irriterande ?

Exempel:

1. Du ställer in kameran på A-läge (Aperature).
2. Tar en bild
3. Bilden visas i displayen
4. Nu vill du genast ta en bild till på samma motiv men ändra bländare från 2.8 till tex 8
5. Du snurrar på kommando-hjulet men istället för att ändra bländare så bläddrar du bland bilderna eller uppgifterna för den nyss tagna bilden... (kommer inte ihåg just nu vilket det är).

Enda sättet att komma runt detta på en D80 är att:

1. Tryck ner avtryckaren halvvägs (så släcks displayen)
2. Stänga av preview

På D200 går det visst att välja bort funktionen "bläddra bland bilder/uppgifter med hjulen)

Kan inte Nikon släppa en ny firmware till D80 där man antingen kan stänga av denna feature eller där de tar bort den helt så att man får använda styrplattan till att bläddra med istället (som ju ändå redan har den funktionen).
 
Senast ändrad:

JoakimS

Aktiv medlem
Men är det inte bättre att stänga av preview? Du kan ju fortfarande titta på bilderna i displayen genom att trycka på knapen för detta. Enda skillnaden är att du inte får upp dem automatiskt.
 

N i C

Aktiv medlem
JoakimS skrev:
Men är det inte bättre att stänga av preview? Du kan ju fortfarande titta på bilderna i displayen genom att trycka på knapen för detta. Enda skillnaden är att du inte får upp dem automatiskt.
Fast ofta vill man ju se histogrammet mellan bilderna. Jag tycker det är ganska enkelt att nöta in vanan att trycka ner avtryckaren till hälften innan man ändrar bländaren. En ny firmware skulle dock vara mycket välkommen!
 

strombergjo

Aktiv medlem
N i C skrev:
Fast ofta vill man ju se histogrammet mellan bilderna. Jag tycker det är ganska enkelt att nöta in vanan att trycka ner avtryckaren till hälften innan man ändrar bländaren. En ny firmware skulle dock vara mycket välkommen!
Vänj dig bara vid att röra avtryckaren mellan så släcks skärmen. Det är bara en vanefråga.
 

strombergjo

Aktiv medlem
N i C skrev:
jo, det var väl precis vad jag skrev......
Jo jag menar bara att hur skulle det lösas i en ny firmware? Du skulle snarare få ha en ny kamera med fler kontroller, när ska annars hjulen komma till användning för displayen om det inte sker när skärmen är tänd?
 

Fredsson

Aktiv medlem
Beror inte ditt problem i så fall på att du har vänt på funktionen på inmatningshjulen?? Normalt ändrar du väl bländare med det främre hjulet men det låter som om du har ställt om till att ändra bländaren med det bakre hjulet.

Om du ändrar tillbaks så borde det ju fungera som du vill ha det. Bakre hjulet bläddrar mellan tagna bilder och vill du ändra bländaren gör du det med främre hjulet.
 

maker

Aktiv medlem
ursäkta men...

ÅÅÅÅ va jobbigt

trycker alltid avtryckaren halvvägs på min D70

innan ja kan ställa om bländare osv tycker inte ja behöver nån firmvare uppdate men de e ju min åsikt
 

Grimmer

Aktiv medlem
Problemet motiverar knappast en ny firmware men om det ändå ska släppas en så varför inte. Med min kamera så är det tvärt om. Jag stör mig på att när previewbilden kommer upp så kan jag inte, om jag vill jämföra med tidigare tagna bilder, bläddra runt utan att först döda previewbilden och gå in i normalt "bildtittarläge".
Att i det läget bara kuna använda styrplattan, som Robert föreslog, skulle lösa både hans och mitt problem.
 

Makten

Aktiv medlem
Fredsson skrev:
Beror inte ditt problem i så fall på att du har vänt på funktionen på inmatningshjulen?? Normalt ändrar du väl bländare med det främre hjulet men det låter som om du har ställt om till att ändra bländaren med det bakre hjulet.

Om du ändrar tillbaks så borde det ju fungera som du vill ha det. Bakre hjulet bläddrar mellan tagna bilder och vill du ändra bländaren gör du det med främre hjulet.
Det går nog inte att ändra bländaren över huvud taget under pågående bildvisning. Jag ser i och för sig verkligen inte problemet heller.
 

Fredsson

Aktiv medlem
Jag får rätta mig själv. Jag skrev förra inlägget utan att prova på kameran.

Tydligen är det så att medans bildvisningen efter tagen bild är på så bläddrar man mellan tagna bilder med bakre inmatningshjulet och mellan visningslägena med det främre hjulet.

Har aldrig själv upplevt det som ett problem men visst, om det upplevs som en nackdel av vissa så kan jag köpa det. (Själv tycker jag nog att problemet är det motsatta. Jag håller tydligen kvar fingret på avtryckaren så att jag stänger av förhandsvisningen på en gång efter tagen bild. Jag får i stället ofta koppla på bildvisningen manuellt för att se tagna bilder)

Då är det nog bara Roberts förslag enligt alternativ 1 eller 2 som hjälper.
 

schang

Aktiv medlem
Det är kul med konsumentprodukter, speciellt de mer avancerade; alla har ett önskemål om hur de vill att produkten skall bete sig. Som tillverkare är det ibland rätt svårt att hitta den väg som tillfredsställer flest (jobbar själv på Sony Ericsson...). Ett alternativ är att göra det så flexibelt som möjligt förstås men då blir ofta inställningsmöjligheterna oöverskådliga. Har ingen åsikt i den här specifika frågan mer än att det antagligen finns en anledning till varför Nikon gjort som de gjort. ;-)
 

Lowrider

Aktiv medlem
schang skrev:
Det är kul med konsumentprodukter, speciellt de mer avancerade; alla har ett önskemål om hur de vill att produkten skall bete sig. Som tillverkare är det ibland rätt svårt att hitta den väg som tillfredsställer flest (jobbar själv på Sony Ericsson...). Ett alternativ är att göra det så flexibelt som möjligt förstås men då blir ofta inställningsmöjligheterna oöverskådliga. Har ingen åsikt i den här specifika frågan mer än att det antagligen finns en anledning till varför Nikon gjort som de gjort. ;-)
Ska man va lite cynisk så kan man tro att Nikon har gjort dom billigare modellerna lite lagom "irriterande", så man ska köpa en dyrare modell med lite mer inställningsmöjligheter när man väl har tröttnat...
Själv har jag haft min D50 1 år (tog bild 10K idag föresten) o blir galen bl.a. på att den övre displayen inte är belyst.. hur f-n svårt kan det va? min gamla Dynax7000 från -90 har det... Är helt övertygad att det är en "feature" som ska få mig att byta upp mig. D50 liksom D80 är i grunden rikigt bra kameror, tror Nikon vet det själva o måste "lägga" till lite irritations "feature".

Så där, var tvungen o skriva av mig lite, såg föresten att ScandinavianPhoto hade ett bra pris på D200 paketet kanske lika bra att slå till...

/André
 

schang

Aktiv medlem
Det är inte helt omöjligt att de har lite olika beteenden på olika modeller av ett syfte, att man vill segmentera produkterna för olika kundsegment. Fast jag tror kanske inte att det är medvetet valt för att irritera användarna, utan snarare att Nikon har försökt titta på vilka funktioner som den typiska användaren kan tänkas vilja ha. Den typiska användaren för en D50 kanske inte behöver t.ex. en dedicerad omställare för vilken ljusmätningsmetod som skall användas (som D200:an har), utan man nöjer sig med att lägga den (långt ner) i menyerna.

Bara för att en sak är billig att implementera så är det inte givet att den funktionen skall finnas i de billigaste produkterna.

Men så bommar man förstås då och då i sin gissning av vad de typiska användarna vill ha. En sådan sak tycker jag är just belysningen på lilla displayen på D50:n, vilket jag f.ö. också retar mig på...
 

Makten

Aktiv medlem
Displaybelysningens frånvaro var en av anledningarna till att jag bytte upp mig. Jag vet inte hur många gånger jag stått och svurit i mörkret för att jag inte kunde se vad jag hade för inställningar. Att inte kunna zooma in till 100% på displayen gjorde också att jag kom hem med oskarpa bilder som jag trodde var bra då och då. Sådana funktioner kostar nästan ingenting, så antagligen finns de inte just för att man ska välja en dyrare kamera om man behöver dem. Det funkade ju på mig;-)
Nu går jag istället omkring och myser med kameran, för den gör i princip allt precis som jag vill:-D
 

Lowrider

Aktiv medlem
schang skrev:
Det är inte helt omöjligt att de har lite olika beteenden på olika modeller av ett syfte, att man vill segmentera produkterna för olika kundsegment. Fast jag tror kanske inte att det är medvetet valt för att irritera användarna, utan snarare att Nikon har försökt titta på vilka funktioner som den typiska användaren kan tänkas vilja ha. Den typiska användaren för en D50 kanske inte behöver t.ex. en dedicerad omställare för vilken ljusmätningsmetod som skall användas (som D200:an har), utan man nöjer sig med att lägga den (långt ner) i menyerna.

Bara för att en sak är billig att implementera så är det inte givet att den funktionen skall finnas i de billigaste produkterna.

Men så bommar man förstås då och då i sin gissning av vad de typiska användarna vill ha. En sådan sak tycker jag är just belysningen på lilla displayen på D50:n, vilket jag f.ö. också retar mig på...
Jo, det kanske är som du säger o det är klart att man inte kan sura på tex. Nikons strategi deras affärssyfte ju är att sälja kameror o tjäna pengar på det. Nya D40 läste jag om o det blir väl lite som när Volvo trimmar ner en bilmodell o gör den motorsvagare/billigare...
 

Phunkey

Aktiv medlem
har vant mig på d70:n att trycka på avtryckaren för att "aktivera" kameran. hade faktiskt ingen aning om denna funktion! tycker det här sättet som du beskrev som jobbig är smidigare att visa bilder på än via styrmenyn. ganska komiskt...
 

schang

Aktiv medlem
Lowrider skrev:
Jo, det kanske är som du säger o det är klart att man inte kan sura på tex. Nikons strategi deras affärssyfte ju är att sälja kameror o tjäna pengar på det.
Vi är kanske inte de typiska kunderna som Nikon riktar sig till för D50:n (och kanske D40:n)? Det är kanske snarare min mor, som gillar fotografering och känslan och flexibiliteten hos en systemkamera, men som kör allting på automatik och standardinställningar? Vem vet. Själv suktar jag mer och mer på en D200. *räknar pengar*...
 
ANNONS