Annons

Kornet i bilden - när och varför väljer du ett grovt korn?

Produkter
(logga in för att koppla)

Picture

Aktiv medlem
I många situationer tycker jag att ett grovt korn kan lyfta en bild eller ge den en känsla som ett fint korn inte kan ge. Å andra sidan finns det många situationer där ett grovt korn inte passar alls och där ett fint korn och knivskarp skärpa ger mycket mer åt mig som betraktare. Det fick mig att börja fundera:

Vad är det man vill uppnå med ett grovt korn? I vilka situationer tycker ni att det passar? Vad är det ni vill ge för upplevelse hos betraktaren? För egentligen kan det inte vara frågan om att avbilda något så som det ser ut, eller? Handlar det om att förstärka en känsla som man vill ge betraktaren och som motsvarande bild med fint korn inte skulle kunna ge?

Det här är en skitflummig fråga, jag vet. Men jag tycker den är intressant! Hur ser ni på det här med grovt korn? Varför väljer ni att fotografera på det sättet, ni som nu gör det?

Har hittills inte använt mig av grovt korn. Men. För något år sedan passerade jag ännu en sådan där nerkörd "pilskylt" på en refug som föraren av en bil lyckats vinkla ner ordentligt mot marken. Dessutom var det mörkt och grått då. Tänkte ta en bild av detta, och såg av någon anledning framför mig en mycket grovkornig bild. Till saken hör också att jag huvudsakligen fotograferar i svartvitt.

Men jag skulle till exempel aldrig tänka i grovkornigt på blommor.

Picture skrev:
I många situationer tycker jag att ett grovt korn kan lyfta en bild eller ge den en känsla som ett fint korn inte kan ge. Å andra sidan finns det många situationer där ett grovt korn inte passar alls och där ett fint korn och knivskarp skärpa ger mycket mer åt mig som betraktare. Det fick mig att börja fundera:

Vad är det man vill uppnå med ett grovt korn?

för egen del så kan det vara att få ett "råare" uttryck i bilden. sen är inte jag sån, oftast, att jag planerar så mkt. mina grovkorninga har kommit till pga att jag inte trivs med att jobba med stativ, och då har jag pressat filmen för att ej få för långa tider.

oftast passar det nog bilder som är mer av det abstrakta slaget, än rena och klassiska porträtt. men undantag finns väl alltid. finns inga rätt eller fel.

ANNONS
Götaplatsens Foto