Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Korniga negativ

Produkter
(logga in för att koppla)

Hatzi

Medlem
Började kopiera de negativ jag för första gången framkallat själv. De är alldeles, alldeles korninga. Stora som... Ja, det ser inte bra ut helt enkelt. Grynigt liksom. Hur kan det ha blivit så här? Jag måste ju ha gjort något fel i framkallningsprocessen. Usch vad tråkigt.

Tackar för svar!

Vilken film -framkallare har använts och hur är filmen framkallad? Vid vilken temperatur och hur lång tid i förh till rekommendationer? Agitering? Har utspädning varit enligt rek? Hur har filmen sköljts? Vid vilken temp etc? Svårt att försöka ha någon teori annars.

Lite mer info behövs som sagt för att komma med ett bra svar. Men är du så besviken så gissar jag på något som att du t.ex sköljt i väldigt varmt vatten. Då blir det stora "korn".

Emulsionen krackelerar (små mönster av sprickbildningar) vid för varm sköljning och det är i så fall det som uppfattas som grovt korn.

Lite uppgifter...

Jo... Använder T-maxen och Kodaks vätskor för dessa. Kan vara att jag som novis ville "vara på den säkra sidan" och körde lite längre framkallningstid? Men vet ju ej om detta frambringar korninghet men isåfall borde det vara det.

Använde kallt vatten i sköljningen så kan inte vara temperaturen. Kan jag ha sköljt dåligt kanske? Visste inte hur noga jag skulle vara. Kan kornigheten kommit från för lång fix-tid eller har inte det med saken att göra?

Tack på förhand!

Vad innebär "på säkra sidan"?
Har du förlängt framkallningstid från fem till sju minuter så är det ju ganska mycket extra.

Hur länge fixade du?

Hur länge sköljde du?

Vilken temperatur höll framkallaren. Det skiljer mycket på bara ett par grader.

Framkallade max 30 sek extra. Däremot fixade jag 5 minuter vilket var för lång tid för 20-21 grader märkte jag. Frågan är bara om detta ledde till kornigheten?
Sköljningen varade väl en 30 min. men kan ha misslyckats en aning då jag inte använde sån där slang, utan blev tvungen att tömma vattnet lite mellanåt...

T-Max skriver du, är det då 100 eller 400? Hur stort kopierar du?

Vill man vara på "den säkra sidan" vid filmframkallning är det annars generellt bättre att ta lite för kort än för lång tid.

Re: Lite uppgifter...

Hatzi skrev:
Jo... Använder T-maxen och Kodaks vätskor för dessa. Kan vara att jag som novis ville "vara på den säkra sidan" och körde lite längre framkallningstid? Men vet ju ej om detta frambringar korninghet men isåfall borde det vara det.

Använde kallt vatten i sköljningen så kan inte vara temperaturen. Kan jag ha sköljt dåligt kanske? Visste inte hur noga jag skulle vara. Kan kornigheten kommit från för lång fix-tid eller har inte det med saken att göra?

Tack på förhand!
Har du gått från 20-24 graders kemi till kall (8-10 grader) sköljvatten kan du mycket väl fått krakelering.

Man bör ha samma temp. på sköljvattnet som kemin, men sedan kan man sänka temperturen långsamt om man vill.

Mina erfarenheter av T-Maxen är att ISO 100 har ett ganska fint korn medans ISO 400 har riktigt grova korn. Dock har aldrig kornet varit så grovt för mig att jag direkt har stört mig på det, men ändå tycker jag inte T-Max 400 har ett speciellt fint korn.

Jag framkallar T-Max i den speciella T-Max Professional framkallaren efter tiden som står rekommenderad. Jag kör sedan Ilford Ilfostop i 30 sekunder och Ilford Rapid Fixer i fem minuter och sköljer i cirka 15 minuter. Under hela processen ser jag till att hålla temperaturen 20-22°C.

Låter lite skumt, men kodak har flera olika framkallare. Mina erfarenheter med både TMAX och TMAX framkallaren är att dom blir väldigt finkorniga neg även med 400. Använder själv XTOL, och den producerar grymt skarpa neg. Du kan ju också ha exponerat fel?

Annars kommer här lite kommentarer på dina inlägg:

1. Alla vätskor bör hålla sig inom några graders skillnader, även sköljvattnet.

2. Ju längre du framkallar ju mer korniga blir bilderna, sträva alltid att hålla tiderna.

3. Agitera efter specifikationerna, TMAX framkallaren ska agiteras var 30 sekund med 2 vändningar har jag för mig. (Skaka inte :)

4. Om man vill vara petig så är fixeringen är minst lika viktig som själva framkallaren, det är viktigt att fixen kommer till filmen ordentligt.

Hmmm... Lärorika svar allihopa. Får hoppas på bättre resultat nästa gång. Tack för all hjälp!
MVH.
Andreas

ANNONS
Götaplatsens Foto