Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Korrigering av solblänk

Produkter
(logga in för att koppla)

Minita

Aktiv medlem
Jag har medvetet tagit en bild mot solen och har fått lite reflexer eller solblänk i bilden. (gröna fläckar till höger vid bryggkanten.) Jag behöver lite tips om hur jag tar bort dessa på ett snyggt sätt i PS CS.

Bilagor

• solfläckar.jpg
    solfläckar.jpg
    35 KB · Visningar: 784
Förhoppningsvis en tydligare bild.

P.S
Vilka "mått" skall jag använda när jag vill lägga in en så stor och tydlig bild som möjligt tillsammans med inlägget. Jag ser begränsningen 400 px och 60000 bytes. Skriver Ni in t.ex. 7 cm som längsta mått och 75 i upplösning? Sparar i JPEG med komprimering 10 etc??????

Bilagor

• solfläckar2.jpg
    solfläckar2.jpg
    57 KB · Visningar: 777
Hmm. Du har fått svar tidigare på detta... :)

Beskär bilden som du vill ha den.

Sedan:

Bild > Bildstorlek

Kryssa i Ändra bildupplösning. Skriv in 400 i den översta rutan. Klicka Ok. Spara som jpg och se till att storleken inte är större än 60 Kb. Du kan använda "Spara för web" under arkivmenyn om du vill.

OK. Hur gör jag med solblänket?

Så här skulle jag göra:
1. Markera det högraste blänket med lassot, inget ludd.
2. Välja ett kurv-justeringslager.
3. För att "ta bort" blänket behövs lite extra kontrast som man får genom att göra en svag s-kurva i RGB-kurvan. Sedan behöver man ta bort lite grönt. Gå till den gröna kurvan, komando-klicka (mac) eller ctrl-klicka (pc) på det gröna i blänket. Då får du en punkt på kurvan som "motsvarar" det gröna, tryck sedan den neråt så att mängden grönt minskar.
4. Gör lite gausisk oskärpa på markeringen i justeringslagret så att justeringen smälter ihop med omgivningen.

De andra två blänken saknar inte så mycket kontrast (vad jag kan se i denna lilla bild) och de går nog lättast att justera med "nyans/mättnad".
1. Markera ett blänk i taget med lassot.
2. Välja ett nyans/mättnad-justeringslager.
3. Välj där "gröna" eller "blå" beroeda på vad du vill justera, klicka också i färgen i bilden du vill ta bort för att göra ett nogrannare val. Sedan behöver man bådde ändra nyansen till en som passar och dra ner mättnaden för att få det att passa in med omgivningen.

Mvh
Eva-Teréz

Nu blev jag oskäker. Jag har en svensk version och testade med "Lagningspenseln" Då måste jag markera ett källområde och "måla" över skadan - precis som klonstämpeln. Har jag gjort rätt?

Testade på en annan bild där jag hade en blandad bakgrund och det blev inte riktigt bra. Är det kanske så, att övning ger färdighet?

Om du har verktyget ”färgersättning” är det lämpligt att använda.

Alt-klicka utanför färgsticket och måla över det.

Bilagor

• a.gif
    a.gif
    7.5 KB · Visningar: 495
Spot Healing Brush Tool (J) är dela det amerikikkiska namnet :)

Brukar funka bra på solblänk!

mvh Lazze

Verkar tyvärr inte finnas i PS CS versionen. Är det en nyhet i CS2?

Jo, den finns där med men den ligger under "plåstret".

Men om man kör en äldre version av Photoshop kan man få samma resultat genom att göra ett nytt tomt lager och lägga det i blandningsläge "färg". Sedan målar man i detta lager med lämplig färg (ta ett färgprov från ett område som man är nöjd med).
Jag använder denna alltid denna metod istället för "färgersättning" (fastän jag jobbar i CS2) eftersom jag tycker om att ha alla ändringar som lager.

Mvh
Eva-Teréz

Inget är lätt

Har testat lite men det är svårt. Lägger upp ytterliggare en bild där Ni (kanske) kan se fläckarna.

Bilagor

• solfläckar3.jpg
    solfläckar3.jpg
    58.4 KB · Visningar: 350
ANNONS
Götaplatsens Foto