Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kritik utan att bilden hammnar i album

Produkter
(logga in för att koppla)

wirsen

Aktiv medlem
Hej!

Jag vet inte om detta är en tråd som redan existerar på forumet, men jag tar upp det ändå.

Som nybörjare är det ibland svårt att skilja på en riktigt bra bild och en sämre. Vid ett flertal tillfällen har jag laddat upp en bild som fått bra kritik och vice verca. Eftersom jag (& kanske fler) behöver kritik (i vissa fall) för att få veta om en bild är bra eller inte, kanske det inte alltid är passade att behöva ladda upp bilden i album, så att alla kan se den.

Borde det inte finnas någon form av "anonym" uppladdning (som är kopplat till mitt konto) där betraktaren inte kan se vem som laddat upp bilden (SJälvklart ska admin se vem som laddat upp bilden).

& Varför just detta? Jo för att få mer konstruktiv och (hård) kritik (är väl oftast enklare att ge kritik åt någon som är anonym), + att man slipper ha väldigt dåliga bilder i sitt album, (utan att veta om det).

Ja, hoppas ni förstår vad jag menar, någon som håller med eller imot?

Tacksam för svar..

Det har funnits trådar med den ungefärliga innebörden i det du föreslår, men diskussionen lyckas aldrig ena sig kring om kritiken blir bättre eller ens hårdare av att fotografen får vara anonym.
Det som finns på fotosidan redan nu är ju möjligheten att genom att lägga bilden i 'Mjukstart' signalera att man är nybörjare och förtjänar att få en mildare bildkritik. Annars får ju alla som lägger bilder i Bildkritik samma behandling, nyabörjare som gamla rävar. Sen några månader finns också gruppen Kritisk massa som specialfokuserar på bildkritik - kanske är det nåt för dig?

Mer om Kritisk massa finns här: http://www.fotosidan.se/groups/kritiskmassa/index.htm

/Maria

ANNONS
Götaplatsens Foto