Annons

Kul om DPP

Produkter
(logga in för att koppla)

foto totto

Aktiv medlem
Vet inte riktigt om det är rätt forum, men det handlar ju ändå om canons raw konverterare. Hade tråkigt på tåget hem idag så jag hittade något att läsa på datorn, det blev "manualen" till DPP.

Jag vet inte om har drabbats av en ovanligt dålig släng av fredags humor eller om det är något annat. (Tyvärr så verkar jag inte kunna kopiera in ett utdrag så jag skriver en liten resume.)

Canon grants the non exclusive rights to use the software only on a single computer. You may transfer the software to another computer, provided that it is only used on one computer at a time. You shall not install or use the software on a network, multiple CPU, multiples sites arrangements or any other hardware where the software i accessible to more than one CPU or to more than one user.

Detta borde göra att man inte får använda programmet på nyare datorer med flera processorer? Rätt kul med tanke på att många/ de flesta nya datorer är dubbel kärniga! :)

Ojojoj.. Det är inte varje dag som man är olaglig trots att man "köpt" en licens..

Windows 2000:
"If the SOFTWARE PRODUCT is Windows 2000, you may use
the SOFTWARE PRODUCT on a single COMPUTER as interactive
workstation software, but not as server software.� However,
you may permit a maximum of ten (10) Devices to connect to
the COMPUTER to access and use services of the SOFTWARE
PRODUCT, such as file and print services and internet
information services.� The ten-connection maximum includes
any indirect connections made through other software or
hardware which pools or aggregates connections."

"But not as server software" Du får alltså inte köra någon typ av server på datorn, T.ex. vara host för något spel eller ha en enkel FTP server på maskinen.

då får koppla in max 10 prylar i datorn, Medräknat Mus tangentbord modem webcam etc. det står "indirect connections" vilket innebär att om du delar internet mellan 2 datorer t.ex. så är du snabbt uppe i dessa 10 saker (Den andra datorns mus tangentbord räknas oxå!)

XP XP64 Vista har liknande eula..

det går inte att följa eulan till punkt och pricka.

Iofs kan man lätt argumentera att kärnor fortfarande bara är delmängder av en CPU såtillvida att de ligger i samma kappsling. Och hela den kappslingen är "central processing unit". Men för att göra det enkelt, om inte DPP är multitrådat så spelar det ju ingen roll för det kommer ändå bara utnyttja en CPU/kärna/virtuell_kärna.

Men ja, den som skrev den där eula var nog ingen tekniker iaf.

ANNONS
Götaplatsens Foto