Annons

Kuriosafråga AF-objektiv och djurfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

jkene

Aktiv medlem
Många AF-objektiv idag är av typen USM/SWM som använder ultraljud för autofokusen. Är det någon som har upplevt detta som ett problem när ni fotograferar djur? Djur anses ju generellt höra saker vi människor inte hör.

Aldrig

Har aldrig upplevt att de hör AF. Kan inte heller påminna mig att något djur hört ljudet från IS som brummar lite svagt.
När man har djur så nära så de hör af så är nog risken större att de ser eller känner vittring.

MVH
Magnus

www.magnusnyman.se

ekequist skrev:
Hejsan Kenneth!

Jag har för mig att det här ämnet har diskuterats tidigare på fotosidans forum...ska se om jag kan hitta det.

.
.
.
.
.
.

Japp! Här är det!:)

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=18638&highlight=djur+ultraljud

Där finns en hel del erfarenhet som du kan suga åt dig av.:)

Hade bra!

/Martin

Tack för den tråden Martin - även om den spårade ur en smula var den intressant, men jag blev inte riktigt klar över om svaret är ja, nej eller kanske :)

Ja, nog finns det säkert delade meningar här.
Tror inte att det kom ett klart svar i länktråden,,

Vad som egenteligen ger en viss reaktion hos ett djur eller en grupp kan vara svårt att veta,, Är det vittring eller är det att ngn snappat upp en liten rörelse eller ett litet ljud?

Jag är dock säker på min sak gällande uttern i länken ovan.

Men en sak är nog säker och det är att om maan lyckas eliminera alla mer männskliga moment som vittring, ljud och rörelser etc så har man kommit långt. Då skulle jag inte oroa mig så mycket för USM,en.
Om det inte handlar om Utter såklart, där är jag färdig med USM!

Mvh Niclas,

Där har du en affärsidé du kan ta fasta på.

Följande djur bör man fotografera med MF:

- Uttrar
- (Fyll på)

Följande djur kan man fotografera med USM:

- Daggamaskar
- Människor
- (Fyll på)

Gör en bok - sälj dyrt :)

Allt hänger väl på frekvensen?
Du fotar en hund i smyg, den kanske inte hör USM frekvensen men kanske hör den när linsen flyttar sig?

på sätt och vis är det fel att säga att den använder ultraljud. Statorn vibrerar med samma frekvens som vågorna i ett ultraljud, så det avger säkert en viss mån ultraljud, men ljudet i sig är en biprodukt av USM-tekniken och ingen övrig funktion.

Det är helt enkelt ett piezo-elektriskt element under en elastisk ring(stator) som bilder en vågrörelse mot en rotor kopplad till linspaketet. Vågen gör att en del av statorn höjs och griper tag och när sedan vågen vandrar längs med statorn rör sig rotorn.

Damocles skrev:
Det är helt enkelt ett piezo-elektriskt element under en elastisk ring(stator) som bilder en vågrörelse mot en rotor kopplad till linspaketet. Vågen gör att en del av statorn höjs och griper tag och när sedan vågen vandrar längs med statorn rör sig rotorn.

Ahh, solklart :)

Om djurfotografering med USM-öbjektiv skulle vara problematiskt borde det vara känt i vidare kretsar. Jag gjorde därför en sökning på Google (för att få ett lite större underlag än Fotosidan.se).

Sökning på "usm wildlife photography" gav 23500 träffar. Jag har naturligtvis inte kollat alla, men de bland första 100 fanns ingen sida som tog upp "problemet" med djur och USM.

ANNONS
Götaplatsens Foto