Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kurs som motsvarar Foto A?

Produkter
(logga in för att koppla)

Merrick

Aktiv medlem
Jag har bestämt mej för att söka in till ett antal fotoutbildningar men har då sett att man till de flesta utbildningar behöver någon form av tidigare fotostudier, så som Foto A till exempel. Ofta står det dock "eller motsvarande".

Det jag nu undrar är vad det egentligen finns för kurser som motsvarar Foto A och kanske även B? Har kollat runt på lite olika KY-utbildningar och liknande men inte funnit någon info om vad dessa kurser ska motsvara etc. Sen borde man väl kunna läsa Foto A (och B) på komvux?

Tack.
 

cgw

Aktiv medlem
Du kan läsa foto a och b på komvux.
Iaf här i gbg. Jag läser foto b för tillfället på komvux.
 

Merrick

Aktiv medlem
Tack för svaren! Jag mailade en fotoskola (Brobygrafiska) och de menade att det räckte med att skicka in bilder, om man nu inte gått den kursen (foto A). Så det borde ju innebära att jag slipper det.. även om det förmodligen skulle vara bra.
 

chrisandreasson

Ny medlem
fotoskolor

Men alltså kolla även runt på nätet. det finns sjukt mycket fotoskolor där ute. jag har gått flera. förutom foto a och b så har jag sen läst tre kurser på folkuniversitetet och två veckor på europeiska fotografskolan. tycker att de två veckorna på efs gav mig mest faktiskt. kändes som jag fick kunskaper från en myycket längre fotoutbildning än så. samt att de som lärde ut kändes lite mer genuint engagerade. inte liksom gamla fotografer som inte får nåt bättre jobb än att sitta o lära ut saker till snorungar. kolla in dem. www.fotografskola.com. sen finns som sagt www.folkuniversitetet.se också ...o kulturama förstås. jag rekomenderar efs. sen e foto a o b rätt bra med.
 

Linnéa-Pettersson

Avslutat medlemskap
Jag är lite sugen på att läsa foto b på komvux i göteborg. Någon som vet om man kan plugga på universitetet samtidigt eller hur det fungerar? Jag hade ju tänkt läsa några kurser där, och eftersom foto b är 100 poäng på en termin är det ju inte direkt helfart..

Calle: Vet du händelsevis hur de gör urvalet på vilka som kommer in på kursen? Hur var kursen i övrigt?
 

cgw

Aktiv medlem
Linnéa-Pettersson skrev:
Jag är lite sugen på att läsa foto b på komvux i göteborg. Någon som vet om man kan plugga på universitetet samtidigt eller hur det fungerar? Jag hade ju tänkt läsa några kurser där, och eftersom foto b är 100 poäng på en termin är det ju inte direkt helfart..

Calle: Vet du händelsevis hur de gör urvalet på vilka som kommer in på kursen? Hur var kursen i övrigt?
Jadu. Hur dom tar in vet jag inte. Men jag antar att dom bara tar in folk som har IG eller inget betyg alls i Foto B, men som har läst foto A.

Kursen är väldigt slapp. Man får en uppgift. Som man gör på 1-2veckor. Sen redovisar man. Det mesta är analogt, men ibland kan man få göra digitalt.
Läraren är iaf väldigt bra och trevlig.
Man läser på måndagar kl 12.30-16.30. Så ska det vara iaf. Men det brukar vara mycket kortare tid. Fast läraren är ju där hela tiden, ifall du skulle behöva hans hjälp.

Sen har han ju också Foto A på morgonen, så man kan oftas komma dit tidigare och låna mörkerrummet ifall man skulle behöva det.

100p är 25%. Så du kan ju läsa resternade 75% på universitet för att få fullt csn.
 

xantangummi

Aktiv medlem
lite sent kanske, men man kan läsa foto b utan att ha läst foto a först. Men lite mörkrums vana är att rekommendera.

Ang. ev. slapphet så är kursen ganska fri, eftersom du får en uppgift och sedan sätter du själv ribban. Vill du göra ditt absolut bästa så är kursen verkligen inte slapp.

Sedan så har ABF en dagskola i fotografi där du läser 5h foto, 5h studiofoto och 5h photoshop i veckan under två terminer. Man brukar kunna stanna i studion eller mörkrummet hela helgen eller på vardags kvällar.
Jag känner personligen att jag har utvecklas väldigt mycket under den första terminen.

Nu under sommaren så anordnas ett par kurser också.

Studiofoto
Allmän studiofotografering, ljussättning mm.
förkunskaper: inga
4 kurstillfällen
Måndag 1800-2015
Start 4/6
pris 865:-

Modefoto
Digitaltstudiofoto med modeller och smink, bearbetning i photoshop, möjlighet att skapa egen portfolio
förkunskaper: viss foto och datorvana
4 kurstillfällen
tisdag 1800-2015
Start 5/6
pris 865:-

Reklamfoto
Fotograferar föremål och sammanställer en fingerad produktkatalog.
förkunskaper: viss foto och dator vana
4 kurstillfällen
onsdag 1800-2015
Start 6/6
pris 865:-

mer info om kurserna kan fås på tel: 031-774 31 81

och anmälan på tel: 031-774 31 10

Allt är fritt citerat från mitt minne och jag förbehäller mig för fel rörande kurser :D

Ska själv gå mode och studio.
 
ANNONS