Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kvalitet på digitala bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

JoCfin

Aktiv medlem
Jag är sjukt mycket novis på digitalfoto (fotar inte själv digitalt) så den här frågan kanske många anser vara lite dum. Men; När jag tittar på papperskopior från digitalkameror så tycker jag mig alltid kunna se att dessa har digitalt ursprung. T.ex. så får personer ofta en vit kant längs ögonvitan etc. Detta fast 'labbet' skall vara proffsigt, typ Crimson. Bilden ser helt enkelt inte 'äkta' ut! Är detta ett fenomen som bara existerar bland de enklare digitalkamerorna (har inte sett bilder från t.ex. DSLR-kameror)? Eller har det bara med kamerans inställningar att göra?

Om det blir en vit kant lägs ögonvitan beror det antingen på att bilden är överskärpt, att den har för låg upplösning i förhållande till storleken på papperskopian eller att den har blivit för hårt komprimerad.

Har du en högklassig digitalkamera och behandlar bilden rätt så ska det inte ge några deffekter i bilden.

Jag har en 2mp (ej D-SLR) bild (interpolerat till 5mp) i 20x30 cm som inte har några fula deffekter...ingen som kunnat skilja den från en papperskopia från ett negativ.

Det är flera jag har haft svårt att övertyga om att bilden verkligen kom från en 2mp kamera :)

Jag skulle vilja påstå att det beror på att labbet, ofta helt i onödan, lägger på egna bildfiltreringar för att få "bättre skärpa" och "naturliga färger" i papperskopiorna. Detta går ofta till överdrift, speciellt om kamerans egna algoritmer applicerar skärpefilter (vanligt i enklare digitalkameror). Det finns dock fotolabb där man kan välja att få kopiorna helt opåverkade, då man själv tar ansvar för att efterbehandla bilden tex i Photoshop innan man skickar in dem för kopiering.

Jag håller med både Kim och Peter, digitala bilder tagna med dagens nya dagitala kameror, blir helt fantastiska. Jag visade några 20x30 kopior för en yrkesfotograf som plåtat med Hasselbald under hela sin yrkesverksamma tid. Dagen efter gick han och köpte två utrustningar en till sig själv och en till sonen. *ler* ok visst är det extremt, men man kan inte idag rynka på näsan åt den digitala bilden. Håller man sig till 30 x 45 eller mindre så är den digitala bilden verkligen ett alternativ.

Men det är många parametrar som skall stämma ihop. Fotografens bildskärm skall vara kalibrerad ( Mikael Pertmann) har en suverän artikel här på sidan som måste läsas av alla som känner sig osäkra.

När skärmen stämmer med "standard" så skall färgprofilen stämma med. De flesta labben gör fina bilder i s-RGB. De flesta kameror kan leverera bilder med den färgrymden. Den är inte den största rymden utan en del färger lämnas utanför, men den färgrymden är säkert den vanligast förekommande på bilder som kommer till fotolabb.

Har man en kamera som kan leverera bilder i Adobe RGB, en större färgrymd, så kommer den fotografen att märka att färgerna blir lite färgfattiga.

Helst bör man använda ett labb som har en egen profil som du kan konvertera dina filer till. Då är möjligheten störst att du blir nöjd med dina bilder.

Och ett litet råd till överskärp inte din bilder, ta det lite lugnt med USM. Många skärper upp sina bilder så att det ser unaturligt ut. Ta till exempel porträttfotograferna, de har oftast ett skärpenedsättande filter (Lindahl eller softar) på objektivet, men en "amatör"digitalfotograf kanske skärper upp sina porträtt lite för mycket.

Men det viktigaste är nog att du kan ha en dialog med ditt labb, att labbet förstår dig och att du förstår labbet, då bör det inte gå fel, utan det kommer bilder som skapar ljuv musik .....

Lycka till med ditt val om du tänker ta steget till ettor och nollor.

Labbnisse skrev:
Jag håller med både Kim och Peter, digitala bilder tagna med dagens nya dagitala kameror, blir helt fantastiska.

(...)

Lycka till med ditt val om du tänker ta steget till ettor och nollor.

Funderar på en beg D30, men är lite nervös att jag inte ska bli nöjd med kvalitén på papperskopiorna, de är ändå viktigast för mig. Är inte ett teknikfreak heller...

JoCfin skrev:
Funderar på en beg D30, men är lite nervös att jag inte ska bli nöjd med kvalitén på papperskopiorna, de är ändå viktigast för mig. Är inte ett teknikfreak heller...

Du kan ju alltid fråga någon här på fotosidan som har en D30 om du kan få en bild som kommer direkt ur kameran.
Sen är de bara att du framkallar den själv och ser om kvaliten duger.

JoCfin skrev:

Tror inte att du behöver vara orolig, det man ska tänka på när man skickar in bildfiler för att göra kopior är att kolla upp med labbet hur mycket deras maskin behandlar bilden i avseende på skärpning & färgkorrigering.

Om kameran samt fotografen skärpt bilden (i bildbehandlingsprogram) & dessutom labbets maskin gör det så kan det se riktigt illa ut. Jag ber mitt labb att inte göra något sådant utan ombesörjer det själv i Photoshop.

/Larsa

verkar bra

Är själv ingen digitalfotograf (förutom lite digiscoping med coolpix 4500). Jag har sett en del bilder upp till ca 30x45 och jag måste säga att det verkar vara ett bra alternativ. Nästan alla bilder jag sett har sett lika bra ut som man förväntar sig att mellanformatsbilder ska vara i denna storlek. Rent och klart utan en massa scanningsbieffekter och korn. Hade jag haft möjlighet hade jag säkerligen haft ett bra digitalhus till mina Canontelen.

Något jag upplevt när jag sett DSLR-bilder på papper (6MP) är att jag till en början tyckt att dom ser plastiska & lite platta ut, har nu omvärderat detta & tror att det mest beror på friheten från korn.

Har en känsla av att korn kanske kan ge en lätt djupkänsla, dessutom så är man ju van vid kornet sedan många år & kanske behöver tillvänjning.

Eller vad tror ni?

.Z. skrev:

Har en känsla av att korn kanske kan ge en lätt djupkänsla, dessutom så är man ju van vid kornet sedan många år & kanske behöver tillvänjning.

Eller vad tror ni?
Det är nog en slags tillvänjning skulle jag tro. Själv tycker jag mina 10D-förstoringar ser mer tredimensionella ut än mina korniga filmförstoringar.

ANNONS
Götaplatsens Foto