Jag håller med både Kim och Peter, digitala bilder tagna med dagens nya dagitala kameror, blir helt fantastiska. Jag visade några 20x30 kopior för en yrkesfotograf som plåtat med Hasselbald under hela sin yrkesverksamma tid. Dagen efter gick han och köpte två utrustningar en till sig själv och en till sonen. *ler* ok visst är det extremt, men man kan inte idag rynka på näsan åt den digitala bilden. Håller man sig till 30 x 45 eller mindre så är den digitala bilden verkligen ett alternativ.
Men det är många parametrar som skall stämma ihop. Fotografens bildskärm skall vara kalibrerad ( Mikael Pertmann) har en suverän artikel här på sidan som måste läsas av alla som känner sig osäkra.
När skärmen stämmer med "standard" så skall färgprofilen stämma med. De flesta labben gör fina bilder i s-RGB. De flesta kameror kan leverera bilder med den färgrymden. Den är inte den största rymden utan en del färger lämnas utanför, men den färgrymden är säkert den vanligast förekommande på bilder som kommer till fotolabb.
Har man en kamera som kan leverera bilder i Adobe RGB, en större färgrymd, så kommer den fotografen att märka att färgerna blir lite färgfattiga.
Helst bör man använda ett labb som har en egen profil som du kan konvertera dina filer till. Då är möjligheten störst att du blir nöjd med dina bilder.
Och ett litet råd till överskärp inte din bilder, ta det lite lugnt med USM. Många skärper upp sina bilder så att det ser unaturligt ut. Ta till exempel porträttfotograferna, de har oftast ett skärpenedsättande filter (Lindahl eller softar) på objektivet, men en "amatör"digitalfotograf kanske skärper upp sina porträtt lite för mycket.
Men det viktigaste är nog att du kan ha en dialog med ditt labb, att labbet förstår dig och att du förstår labbet, då bör det inte gå fel, utan det kommer bilder som skapar ljuv musik .....
Lycka till med ditt val om du tänker ta steget till ettor och nollor.