Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kyla

Produkter
(logga in för att koppla)

Marcel_88

Medlem
Tänkte fråga snabbt hur pass bra min Eos 400D hanterar kyla?

Ska tjänstgöra uppe i Boden, där kylan som bekant kan vara rätt påtaglig och nere vid 30 minus tror jag.

Kan jag använda min Eos 400D i sånt klimat och fungerar i så fall plastpåsetricket mot Kondens?

MVH / Marcel

Det ska inte vara några problem alls... men har man otur så funkar ingenting även i rumstemperatur... precis som med allt annat :) Men det kommer nog fungera alldeles utmärkt.

Ang kamera i lastpåse knepet så är det ett bra alternativ, se bara till o göra det utomhus :) För att vara riktigt säker så stoppa ner kameran i påsen och sedan ner i en tyggsäck som är stängd så kommer det garanterat bli bra. Se bara till o plocka ut batterier och minneskort innan du gör detta så kan du ladda in bilderna och ladda batterierna medans kameran ligger på lufttorkning, annars blir det till att vänta läääänge på kameran och bilderna

Du ska nog försöka undvika att utsätta kameran för snabba temperaturskillnader. Dvs sitt inte inomhus och sping ut med kameran i -30 för att fota direkt. Snabba temperaturskillnader utsätter kameran för mekanisk stress som kan osaka stora skador. Till saken hör oxå att om du värmer upp en kamera som varit nedkyld bildas kondens och kombinationen fukt/vatten och elektronik är aldrig bra - kan osaka stora skador.

Lycka till!

Kan någon förklara hur plastpåse tricket funkar?
Jag använder det men hur funkar det?

Det hela handlar ju om var vattnet befinner sig.

Varm luft kan hålla mycket mer vatten än kall luft. Så tar du in ett väldigt kallt objekt kommer detta kyla av luften omkring sig, som då tappar ut vattnet. Bästa exemplet är en iskall drink i värmen. Blir rätt bra med kondens på utsidan.

Har du en kamera inne i värmen med varm luft i och sedan tar ut denna i kylan kommer luften innuti kameran att släppa ifrån sig vatten när den kyls av. Om det då är luften närmast sensorn, etc, så... ja... ni fattar.

Har du en väldigt kall kamera så kommer ju varma inomhusluften bilda kondens om den kyls för snabbt, så tar man då en påse med massa kall luft(litet vatteninnehåll) runt kameran med sig in. Sedan när påsen med luft och kamera nått en temperatur där den omgivande varma luften inte längre riskerar att kylas av till daggpunkten så kan denna påse öppnas.

Personligen brukar jag låta allting ligga kvar i kameraväskan när jag varit ute i kylan. Viktigt att hålla den stängd dock. Men det kan ta ett flertal timmar innan kameran har nått rumstemperatur då. Speciellt efter 20 minus någonting.

I teorin så borde en vädertätat kamera faktiskt klara att flyttas snabbt in i värmen då fukten kommer från omgivande luft. Dock bör den inte användas, speciellt inte med zoomar, då dessa sällan är lufttäta samt att man inte vill ha in varm luft till sensorn om denna är väldigt avkyld.

Till trådskaparen, det som kan sluta fungera i stark kyla är framförallt skärmen. Som kan bli väldigt seg och konstig. Har du sedan otur kan det även bli problem med de motorerna som sitter i optiken när denna blir för avkyld.

Damocles skrev:

Har du en kamera inne i värmen med varm luft i och sedan tar ut denna i kylan kommer luften innuti kameran att släppa ifrån sig vatten när den kyls av. Om det då är luften närmast sensorn, etc, så... ja... ni fattar.

Hur ska man göra när man går ut med kameran då?

Problemet med kondens uppstår när du tar in kameran i värmen. Om du ska ut i kylan så ska du ta med en plastpåse ut. Innan du sedan går in i värmen igen så lägger du i kameran i plastpåsen och ser till att det blir så mycket kall luft som möjligt i påsen innan du knyter ihop den. När kameran och den kalla luften väl är i påsen kan du ta in kameran - den värms då upp sakta och "säkert".

Riskerna med att gå från värme till kyla består, enligt mig, av den mekaniska stress som materialet utsätts för. Alla material reagerar på temperaturskillnader - dvs de expanderar eller krymper. Om olika material som är fästa i varandra reagerar olika på temperaturskillnader kan det uppstå sprickor etc etc.

ANNONS
Götaplatsens Foto