Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Läcka om kommande D300s

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är väl intressant att de försöker få lite mer liv ur D300 med en smärre uppgradering (precis som med D70 en gång i tiden). Innebär väl troligen att de inte tänker släppa D400 på ett tag, om nu ryktet är sant, och det är ju bra för de som inte har någon D300 idag. Jag som redan har en är väl inte direkt upphetsad över nyheten, jag tänker knappast byta till en s bara för att kunna filma och använda SD-kort :).

Håller med om att en liten, men avancerad kamera vore intressant. Tänk en fullformatssensor i ett D40-hus med lite mer manuella kontroller på utsidan (som en bantad D300, ungefär). DET skulle jag vara villig att betala för. Jag älskar min nuvarande kamera, men ibland är det jobbigt att släpa runt på en sådan jäkla tegelsten...

Jag vill alltså ha en bättre sensor och möjligtvis en uppdaterad filmfunktion då den som sitter i D90n nu (och som troligtvis lär sitta i en D300s) faktiskt är riktigt usel och nästintill oanvändbar i många situationer.
Om vi bortser från filmfunktionen så finns ju en snarlik kamera med bättre sensor, nämligen D700. Att fika efter en mindre sensor som är bättre känns som att gå över ån efter vatten.

Tyvärr är det nog fysiskt omöjligt.
Spegelhuset är ju lika stort, och sensorn i sig tar knappt någon plats. Om man struntar i jättefräsig AF-prestanda och många bilder per sekund (hög dataöverföringshastighet) så borde det inte vara några problem alls. Sökaren kommer att bli lite större, men kolla gärna hur små sökarhus många gamla analoga kameror har.

Säkert, men jag undrar vad det är folk sitter och väntar på som inte D300 har, och som gör att "D300s" känns ointressant jämfört med en "D400".

Om det är så att det blir en D300s är det väl också som ryktena säger, ingen sensoruppgradering.

En ny sensor i t.ex. en D400 (DX) skulle kunna innebära antingen fler mpixlar och/eller bättre ISO-prestanda samt möjligen något annat som bättre AF etc. Men det verkar som om Sony och Nikon ännu inte har kommit på något så bra ännu.

För mig skulle det nog räcka med en DX kamera om den hade 12 MP och samma låga brus och DR som D700. Nu är det två kameror som gäller :(
(Försök fota t.ex. kolibris. Då vill i alla fall jag ha alla pixlar jag kan få tag på, därför är en DX kamera att föredra ibland).

Det är väll så att motion jpg filmning skulle kunna uppnås med en firmware uppdatering då inga extra chip för decoding skulle behövas. Men det är väll bättre att ta ut 3000kr mer (eller vad det nu blir) för ett s i beteckningen ^^

Så Nikon har "lokala historgram" som visar histogrammet för ett valt utsnitt i bilden? Finns det i alla nuvarande modeller eller är det något nytt för D5000? :-o DET är en funktion som jag saknat.

Om uppgifterna stämmer så...

...är det faktiskt smart av Nikon att välja att köra namnet 300s då det är mindre förändringar. Med tanke på att D300/D3 var de två kamerorna som i princip gjorde Nikon ledande igen, så är det otroligt höga förväntningar/krav på D400.

Att då slänga ut något som inte är innovativt nog är som ett självmord för varumärket.

Själv väntar jag på Nikon DX-kamera med...

...17mpx
...vridbar skärm
...video med följande AF (HD räcker)
...och inte tyngre, eller sämre brusprestanda, än dagens D300.
...allt annat lika med dagens D300

Då slår jag till. Kanske blir det D400, eller D500.

Det jag önskar i s modellen skulle kanske vara ett "avtryckerlås" som förhindrade att det gick att ta skitbilder med kameran. Det skulle förhöja bildkvalitet hos samtliga användare.

Vad kan vi förvänta oss av en ny modell i prisklassen 16-17000kr i dag. skillnaden på D200 mot D300 var bättre isoprestanda för 300:an och bättre följande autofokus, men D200 hade snabbare autofokus. film och bättre Lv blir ju standard nu på kamerorna. magnesium ger en tung kropp, mot plasten, personligen tycker jag lättare kropp är att föredra före liten kropp, som i alla fall inte kan stoppas i fickan. tycker det verkar vara en stor trend att bygga dslr:en liten, när man vill ha FF.kamerorna mindre, inte kul att bära med sig i svampskogen, 1,5 kg med objektiv. Mvh. /Bengt.

Vad kan vi förvänta oss av en ny modell i prisklassen 16-17000kr i dag. skillnaden på D200 mot D300 var bättre isoprestanda för 300:an och bättre följande autofokus, men D200 hade snabbare autofokus. film och bättre Lv blir ju standard nu på kamerorna. magnesium ger en tung kropp, mot plasten, personligen tycker jag lättare kropp är att föredra före liten kropp, som i alla fall inte kan stoppas i fickan. tycker det verkar vara en stor trend att bygga dslr:en liten, när man vill ha FF.kamerorna mindre, inte kul att bära med sig i svampskogen, 1,5 kg med objektiv. Mvh. /Bengt.

Äsch, det finns ju redan fina svampbilder... Tyngd ger mer stabilitet och bättre bilder. D300 är redan perfekt så vad man kan förändra till det bättre (för rimliga pengar) är för mig en gåta. Är man proffs så kör man nog hellre D3 och D3x., är man avancerad amatör så finns det ju D700 att köpa.

Äsch, det finns ju redan fina svampbilder... Tyngd ger mer stabilitet och bättre bilder. D300 är redan perfekt så vad man kan förändra till det bättre (för rimliga pengar) är för mig en gåta. Är man proffs så kör man nog hellre D3 och D3x., är man avancerad amatör så finns det ju D700 att köpa.

Att proffsen fortfarande vill släpa på så tung utrustning, ställde jag som en fråga vid ett tillfälle. Det är deras vardag att hantera tunga grejor, problem med nacke, axlar är ganska vanligt. Döm om min förvåning när Brutus Östling gick in och svarade, han höll med mig om mina synpunkter, sade ungefär att dagens dslr-kameror även dom billiga, mera plastiga tar väldigt bra bilder. Givetvis måste proffsen ha tåliga grejor för att hålla i olika klimat osv. men när dom säger i från pga. hälsoproblem, kommer det nog att hända saker. /Bengt.

Givetvis måste proffsen ha tåliga grejor för att hålla i olika klimat osv. men när dom säger i från pga. hälsoproblem, kommer det nog att hända saker. /Bengt.
Då skulle det hänt för länge sedan, för dessa hälsoproblem är inget nytt. Jag minns hur det pratades om detta redan på åttiotalet, då jag som tonåring började med foto. Den tidens kameror var sannerligen inga lättviktare, i synnerhet inte om vi pratar om prohusen med tillhörande motordrift och batterier. Skall vi tippa på att en Nikon F3HP med motor och batterier vägde in på runt 2kg (och var stor som ett riktigt hus)? Dagens Nikon D3, med batteri, väger runt hälften.

Också amatörkamerorna var generellt tyngre, då även de billigare byggdes i stål och mässing. Idag byggs de som bekant i olika sorters kompositplaster. Samma sak gäller de billigare objektiven. Dessa var inte heller särskilt lätta "dåförtiden".

magnesium ger en tung kropp, mot plasten...
Nja, magnesium är inte särskilt mycket tyngre än den plast som brukar användas. Det handlar snarast om att de dyrare kamerorna av någon outgrundlig anledning alltid ska vara så förbannat biffiga.

Mycket av tyngden ligger också i att man idag ofta väljer att använda zoomar. Jag går gärna ut med endast en fast brännvidd som bara väger ett par hundra gram. Man får ju offra något om man vill ha ner vikten:)

ANNONS