Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Läcker kompakt systemkamera.

Produkter
(logga in för att koppla)

Pirog

Medlem
Hej!

Efter mycket om och men har jag bestämt mig för att göra mig av med min systemkamera. Den följer helt enkelt inte med tillräckligt ofta, jag stör mig på dess storlek.
Jag älskar att fota, jag vill påstå mig ha ett ganska kreativt öga, men jag hatar tekniken. Till viss del förstår jag att jag -måste- lära mig den såklart och det har jag gjort, men en systemkamera är helt enkelt för stor och överflödig för mig.

En kompakt systemkamera känns mer lämplig - en vanlig kompaktkamera är inte ett alternativ, det känns För enkelt.

Så, snälla hjälp mig.

Det här söker jag:
- Byte av objektiv. Det kommer säkert inte ske särskilt ofta, men jag vill ha möjligheten.
- Inte för liten, men tillräckligt liten för att jag ska börja ta med den oftare på stan, på resor etc.
- Läcker design. Ja, det känns viktigt. Jag gillar Olympus och de andra silvriga kamerorna med läderinslag.
- Jag kan en del bildbearbetning, men jag ser helst att kameran i kombination med objektivet är väl förberedd med bra ljuskänslighet och overall bra kvalité på bilderna. Jag kommer fota i RAW.
- Inte över 10.000:-, helst kring 5000-6000:-.
- Begagnat kan vara ett alternativ, men helst nytt.
- Wifi är ett plus i kanten men inget måste.

Har läst runt en massa och fastnat mest för Olympus E-M10 men är inte riktigt säker än.

Tack på förhand!

Hej!

Efter mycket om och men har jag bestämt mig för att göra mig av med min systemkamera. Den följer helt enkelt inte med tillräckligt ofta, jag stör mig på dess storlek.
Jag älskar att fota, jag vill påstå mig ha ett ganska kreativt öga, men jag hatar tekniken. Till viss del förstår jag att jag -måste- lära mig den såklart och det har jag gjort, men en systemkamera är helt enkelt för stor och överflödig för mig.

En kompakt systemkamera känns mer lämplig - en vanlig kompaktkamera är inte ett alternativ, det känns För enkelt.

Så, snälla hjälp mig.

Det här söker jag:
- Byte av objektiv. Det kommer säkert inte ske särskilt ofta, men jag vill ha möjligheten.
- Inte för liten, men tillräckligt liten för att jag ska börja ta med den oftare på stan, på resor etc.
- Läcker design. Ja, det känns viktigt. Jag gillar Olympus och de andra silvriga kamerorna med läderinslag.
- Jag kan en del bildbearbetning, men jag ser helst att kameran i kombination med objektivet är väl förberedd med bra ljuskänslighet och overall bra kvalité på bilderna. Jag kommer fota i RAW.
- Inte över 10.000:-, helst kring 5000-6000:-.
- Begagnat kan vara ett alternativ, men helst nytt.
- Wifi är ett plus i kanten men inget måste.

Har läst runt en massa och fastnat mest för Olympus E-M10 men är inte riktigt säker än.

Tack på förhand!

Jag vill rekommendera dig att ta en titt på Fujifilms X serie. Själv bytte jag från Nikon till Fujifilm X-T1 och X-E1, och jag har inte ångrat mig.

EM-10 är inget dåligt förslag, mycket trevlig och kompetent kamera med fantastisk optik som tillgång.
EM-5 kan du få än billigare (4590:- Fotokungen) . Skulle köpa endast hus samt en 17 / 1,8 eller 25 / 1,8 till att börja med, Panasonics 20 / 1,7 är även ett bra alternativ. Hoppa över kit-zoomen.

/Stephan

E-M10 är inget dumt förslag. Klarar du dig utan sökare så har du ju också E-PL7 som i princip är samma kamera i övrigt. Jag har den själv och är mycket nöjd med både hantering, finesser och bildresultat. Även om inte kitzoomen (14-42 EZ) inte är i klass med de fasta brännvidderna så är den definitivt värd pengarna. När man köper kitet så betalar man 1300 spänn för den och det vill jag kalla för ett fynd. Mycket användbar.

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=E-PL7svartsilver1442

Fujifilms XT-1 är också en riktig godbit. Hade jag inte varit "inkörd" på m/43 och Olympus så hade den modellen definitivt varit ett alternativ.

Fujifilms X-serie

Bytte från Canon mkII till Fujifilms (lustigt med "film" i namnet numera) XPRO-1 för två år sedan. En mycket bra kamera om man inte skall fota sport o liknande. JPEG rätt ur kameran är så bra att jag sällan ger mig på Rawfilerna.
Vilken av X-kamerorna du köper är en smaksak och en prisfråga. Jag har släpat runt på DSLR i hela mitt långa liv och tröttnade till slut på släpet och på att den ofta fick stanna hemma.

ANNONS
Götaplatsens Foto