Annons

Läge att köpa en 1d MkII?

Produkter
(logga in för att koppla)

BeachMagnus

Aktiv medlem
Ligger i tankarna att skaffa en ny kamera. Skall man vänta ut hösten och se vad som händer på marknaden?

Saknar en 10-12mp 8fps något oerhört.....

Jodå, jag tycker nog det är läge för det. Spelar ingen roll om det är 1DMkII eller 1DMkIIn. Den lilla modifieringen "n" betyder inget i praktiken.

Den har stor sensor, 1,3 i cropfaktor istället för 1,6 vilket innebär större pixlar=bättre dynamik. Ur de 8,2 mp den har kan du krama ur mer än du tror. Har själv fått ut affishstorlekar ur denna kamera i BRA kvalitet.

AF är nog den snabbaste på marknaden och 8,5 bilder/sekund i sekvens.

Dessutom är den byggd som ett slagskepp. Slutaren garanteras till 200.000 exp innan den behöver bytas/servas.

Har inga minus som jag upplevt den. Kan du hitta en begagnad i snyggt skick tycker jag det bara är att slå till. Den kommer att kunna leverera massor av bra bilder under åratal framöver.

Kör en rawfil i den och du kommer att glömma allt vad 10+ mp i APS 1.6 cropfaktor heter.

Hade jag inte behövt en FF-sensor skulle jag inte skaffat mig en 5D utan hållit mig enbart till MkII:an. Bruset är lika lågt!

Hälsn/LA

Photocon skrev:
Hade jag inte behövt en FF-sensor skulle jag inte skaffat mig en 5D utan hållit mig enbart till MkII:an. Bruset är lika lågt!

Bruset är lika lågt pixel för pixel, det är samma sensor men olika stora i kamerorna.

Men i praktiken blir ju bruset lägre i 5D efterom man behöver förstora en 1D mark II-bild mer för att få samma bildstorlek.

Jag är riktigt nöjd med min Eos 1D mark II och är mer inne på att köpa en till än en eventuell efterträdare.

Kan bara instämma med att 8 MP räcker mer än väl till allt utom kanske dom mest kräsna pixelpeepers.
Kör en Mk2N själv och har svårt att se hur jag skall kunna klara mig utan 8fps och Mk2's AF.

Självklart har du rätt om brus vs storlek, Magnus. Men det är ganska lite som skiljer ändå. Jag har som test interpolerat 5D och 1DMkII upp till 40mp, tagit fjärdedelen av filen o skrivit ut på A3+. Vid samma motiv. Skillnaden är inte så stor som de flesta tror vad gäller bruset.

Jag gör mig väl i alla fall inte skyldig till ngn överdrift om jag säger att en 1DMkII kan "simulera" 20-25 mp vid interpolering utan att göra bort sig vad gäller brus. Och detaljåtergivningen blir överraskande bra. Handlar väl om att ögat tycker om att bli lurat.

Men, vafan sitter jag här o skriver det här till dig. Du är ju redan frälst på den här kameran. Liksom jag.

Dessutom tycker jag den är vacker/Gonatt/LA

Tack för svaren Magnus, Lennart och Andreas.
Fick ut det jag ville veta i princip av er :)

Då är det bara att ringa för leverans, dags att få företaget att rulla lite snabbare.

Gött mos!

Precis vad jag ville läsa i min beslutsångest mellan 1D och 5D... Fastän jag egentligen visste det, så vågar man inte tro det... Trots att jag redan har provjobbat med en 1D... Tusan vad knäpp man är ibland.

Ännu ett I-landsproblem...

Trevlig helg!
/Peter

Kul att vara till hjälp

peter_wahlström skrev:
Gött mos!

Precis vad jag ville läsa i min beslutsångest mellan 1D och 5D... Fastän jag egentligen visste det, så vågar man inte tro det... Trots att jag redan har provjobbat med en 1D... Tusan vad knäpp man är ibland.

Ännu ett I-landsproblem...

Trevlig helg!
/Peter

En sak till bara: 1DMkII lämnar ganska "mjuka" bilder om man kör jpeg. Beror på ett AA-filter i kameran. Öka skärpan o lite kontrast(lätt gjort i displayens meny) och kör färgprofil Adobe RGB som också ställs in här.

Detta är alltså ingen mjuktecknande kamera utan standardinställningen på den är bara sådan. Kör man raw är det bara att strunta i ovanstående råd. Själv föredrar jag raw, men måste köra jpeg ibland. Då korrigerar jag jpegfilerna lätt o snabbt i PS.

Lycka till/LA

Jag har inte skjutit en bild i JPG sedan 2003, men det kanske kommer en dag då man inser att det skulle vara läge för det. Jag tar tacksamt åt mig av dina erfarenheter. Sådana tips sparar tid.

Mvh /Peter

ANNONS
Götaplatsens Foto