Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lär dig fota av Olle Bjernulf

Produkter
(logga in för att koppla)

Arleklint

Aktiv medlem
Det material som låg till grund för minikurserna på Landsortsresorna var sammanställt av Olle Bjernulf. Med Olles tillstånd har jag nu lagt upp detta som en pdf-fil på min server.

Om du vill ha materialet kan du ladda ner det här.

Minikursen

Alltid roligt att få lära sig lite nytt om fotografering, pga av digitalhysterin finns det så mycket info om teknik att debatterna om fotografering nästan drunknar.

Jag såg idag att om man köpte en särskild digitalkamera på expert eller nått så ingick det en graits kurs på två timmar om hur man lagrar sina bilder och trixar med dom i PS.
Jättebra men vore det inte på sin plats med lite grundläggande utbildning hur man tar bra bilder? typ komposition mm, det är ju (enligt mig) också ganska viktigt.

Erik Pott -analog digitalanalfabet trotts att man tillhör nintendogenerationen eller vad vi kallas!?!

Erik! Denna tråd hade nog inte med digital och analogt att göra. Den handlade om ett material som Olle bjussade på :)

Är riktigt trevlig att läsa. Jag får intrycket att 300mm bänkbilden är 105mm bänkbilden dvs bilderna borde bytta plats (under brännvid och perspektiv), jag har troligtvis helt fel, det skulle olle nog ha sett.

Fantastiskt lärorikt med en så kondenserad minikurs. Det är ingen som vet något liknande där man kan lära sig trix om hur man kan kombinera telekonvertrar med mellanringar och olika brännvidder för olika effekter?

Omar skrev:
Är riktigt trevlig att läsa. Jag får intrycket att 300mm bänkbilden är 105mm bänkbilden dvs bilderna borde bytta plats (under brännvid och perspektiv), jag har troligtvis helt fel, det skulle olle nog ha sett.

Får nog hålla med Omar... Det känns lite så på bakgrunden.. Trevligt häfte Olle.

Jag kan bara hålla med er om att materialet är bra! Ännu bättre var det när Olle respektive Sten Moberg pratade till det ute på Landsort :)

ANNONS
Götaplatsens Foto