Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

lära sig mer om sin kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Wally

Aktiv medlem
Jag har försökt lära mig lite mer om kameran i manuellt läge med oftast blir det underexponerade bilder, dom ser ok ut på displayen men lite gråaktiga i datorn. jag vill ju få med så mkt färger/skärpor/djup osv, det tycker jag att jag får med dom bilderna, men så är det ju inte i själva verket när dom är underexponerade :/

Kan ju inte fota i auto för då lär jag mig inte, vet att det finns +/- steg i p och a lägena, men det kan man få ut genom att välja rätt bländare och slutartid men det är svårare att få den kombinationen? vill man ha en bild med mer djup och skärpa är det bara att gå ner något minussteg eller två?

Jag har iaf en D50 med DX 18-70mm

Som utgångsläge kan du ju följa kamerans ljusmätare och sedan testa vad som händer om du avviker från det värde den vill ha. Använd gärna spotmätning (om det finns på din kamera) för att skaffa erfarenhet om hur olika ytor reflekterar ljus, och hur de ska ligga i förhållande till helheten.
Exempel: ljus hud - ett steg ljusare än ljusmätarens åsikt. Ganska mörk hud - +/- noll. Vit skjorta - två steg ljusare.
Sen lär du dig att bedöma när automatiken gör ett tillräckligt bra jobb om du behöver snabbheten osv.

jag kan välja 3 lägen för mätning, matrix, spot och en till
men hur och vart kan jag följa kamerans ljusmätning?

när du menar att jag ska använda +/- så ska jag använda p/a/s lägena?

Jag har aldrig använt en d50, men jag antar att man kan följa ljusmätarens rekommendationer i sökardisplayen?

Nej, det jag menar är att du i manuellt läge läser av ljusmätarutslaget och bestämmer i varje situation om och hur mycket du ska avvika från det.

När du använder spotmätning så kollar du av den ljusaste och mörkaste punkten i bilden och ser framförallt till att den ljusaste du vill ha teckning i inte avviker mer än 2-2,5 steg från nollan. Dvs att strecken vid ljusmätardisplayen inte går helt i vänstra "väggen".

jaha ok, så kamerans "perfekta" uppmäta bild är alltså det i mitten av - |||0||| +

Ja, det kan man säga.

Om du med spotmätning får en nolla betyder det att det du mäter på kommer att återges som mellangrått. Får du ett utslag på två hela steg åt vänster blir det ungefär så ljust kameran fixar att återge med detaljer, och två steg åt höger tvärtom.

Matrixmätningen är en fiffig historia där kameran mäter av hela bilden i en massa smådelar och med hjälp av någon sorts beräkningar fixar en vettig exponering. Det funkar ofta riktigt bra, men absolut inte alltid, och det är inte helt förutsägbart.

Spotmätning i kombination med erfarenhet är en stenåldersmetod som funkar fint om man inte har alltför bråttom och jobbar i snabbt skiftande ljus.

Jag har just plåtat konserter på Stockholm Jazz i fem dagar. Oftast var matrixmätningens utslag helt åt skogen, åt olika håll beroende på mängden motljus från strålkastare och sånt. Det är ett exempel på lägen där man måste vara noggrann.

aha ok, tack för tipset, har inte kollat in ljusmätaren innan. ska prova det nästa gång jag är ute

finns det några bra fotoböcker på bibliotek man kan låna för att lära sig lite mer kanske?

Wally skrev:
finns det några bra fotoböcker på bibliotek man kan låna för att lära sig lite mer kanske?
Absolut, visst finns det och borde stå på hylla "Pna" oom jag inte missminner mig (det var tyvärr länge sedan jag jobbade på bibliotek och kommer inte ihåg klassifikationssystemet så väl längre).

Bland recensionerna kan du hitta ett antal böcker, flera av dem går säkerligen att hitta på biblioteket. Annars är det bara att titta runt lite för grunderna i fotografi är desamma oavsett om du kör digitalt eller med film, så även lite äldre böcker kan vara till hjälp.

Kom ihåg att det också finns en hel del bra artiklar på nätet, inte minst här på Fotosidan.

Ibland kan det faktiskt vara nyttigt att gå "tillbaka till Bollibompa-nivå" på tankegången: Det enda du kan bestämma är hur mycket ljus du släpper in, och det gör du med slutartid och bländaröppning. Så enkelt är det.

Alla mätmetoder, hur avancerade de än är, måste ge dig ett enda värde som slutresultat. Om motivet är ojämnt belyst så blir förmodligen delar av bilden under- eller överexponerade. Om du är duktig och övar mycket kommer du så småningom att kunna uppskatta belysning rätt bra, typ "en så här gråmulen dag borde f/5.6 och 1/125s vara bra, och så ökar jag till f/4 eftersom Kalle är mörkt klädd". Sådan övning förutsätter att du testar systematiskt och inte ändrar allt (tid, bländare och ISO) samtidigt så att du villar bort dig.

Ställer du in ISO 200 och f/5.6 är det mycket möjligt att du börjar gissa rätt exponeringstid efter ett par dagar!

En extremt noggrann genomgång hittar du på
http://www.fredparker.com/ultexp1.htm

PS: Du tänker väl inte fel om kamerans M-läge? Där ställer du tid och bländare manuellt, men litar fortfarande på kamerans "automatiska" ljusmätare för att resultatet skall bli bra.

blir bilderna underexponerade trots att du tycker dom ser okej ut i displayen, så prova att ställa ner ljusstyrkan på displayen.
jag kör alltid på -1 eller -2 beroende på kameramodell.
men för att exponera rätt går jag främst efter highlights, så det har jag alltid aktiverat. blinkar det en liten anings i vita tröjor och liknande så är bilden oftast rättexponerad.
plåta mycket så lär du känna din kamera snart.

maxzomborszki skrev:
Absolut, visst finns det och borde stå på hylla "Pna" oom jag inte missminner mig [/url].

Det gör du inte, Pna är helt korrekt.

För nya fotografer kan det vara värt att nämna att det inte behöver stå "digital" i titeln för att boken ska vara läsvärd; tekniken med bländare, slutartid och mätningar är exakt densamma för film- som för digitalkameror. Det enda som möjligen kan sägas ha förändrats är att "filmkänsligheten" är justerbar i fält numera.

Per.

Håller på och utforskar min D40 så mycket jag kan men tycker det är svårt att förstå hur bländarn, slutartiden och ISO fungerar tillsammans.

Spec slutartiden, siffrorna som ändras greppar jag inte alls eller vet vad de betyder. Finns det ingen bra guide (helst på svenska) som förklarar alla dessa termer. Kanske tom finns en bra guide till D40 (förutom manualen).

ANNONS
Götaplatsens Foto