Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ladda batteri innan det är slut!!

Produkter
(logga in för att koppla)

Henkesotare

Ny medlem
Hejsan! Har en fråga angående batterier, Måste man tömma batteriet innan man laddar det igen? blir det sämre på något vis?
Har en D90 med En-El3e.

moderna lithium-batterier behöver varken laddas i ett dygn första gången, eller laddas ur helt första gången, eller senare. det är gamla skrönor som gällde äldre typer av batterier. De moderna har inga minneseffekter och du kan ladda dem när du vill. Däremot sägs det lite här och där på nätet i alla fall att de inte mår bra av att bli totalt urladdade.

Håkan sammanfattade det där fint.

Däremot har jag för mig att det inte är någon fara att dra ur dem helt. De blir aldrig så tomma att de kan skadas. Kameran säger nej innan batteriet är helt tomt, vilket jag har för mig beror på att spänningen blir för låg när batteriet börjar bli tomt.

Du skall dock inte köra dem helt slut, och sedan stoppa dem i väskan. Det lilla som finns kvar i dem kommer att självurladdas, och tillslut tar dom skada.

Håkan sammanfattade det där fint.

Däremot har jag för mig att det inte är någon fara att dra ur dem helt. De blir aldrig så tomma att de kan skadas. Kameran säger nej innan batteriet är helt tomt, vilket jag har för mig beror på att spänningen blir för låg när batteriet börjar bli tomt.

Du skall dock inte köra dem helt slut, och sedan stoppa dem i väskan. Det lilla som finns kvar i dem kommer att självurladdas, och tillslut tar dom skada.

Hur är det med antal laddningar? Lithium-Ion-batterier blir ju kassa även dom efter ett tag. Har inte hänt mina kamerabatterier än men dock ett antal mobiltelefonbatterier.

/Karl

Hur är det med antal laddningar? Lithium-Ion-batterier blir ju kassa även dom efter ett tag. Har inte hänt mina kamerabatterier än men dock ett antal mobiltelefonbatterier.

/Karl

Har ingen aning faktiskt. Dom håller så länge för mig att jag inte bryr mig. Tänk bara på mobiltelefoner. Dom hinner ju gå sönder eller bli utbytta innan det är dags att byta batteri =)

Har ingen aning faktiskt. Dom håller så länge för mig att jag inte bryr mig. Tänk bara på mobiltelefoner. Dom hinner ju gå sönder eller bli utbytta innan det är dags att byta batteri =)

Antingen pratar jag för mycket i telefon eller så håller mina mobiler längre än dina. :)

/Karl

Det är kanske annorlunda på nikonkameror (det är ju trotsallt i nikontråden vi är) men i manualen till min canon 1d mk3 så står det att man ska förvara batteriet urladdat. Det är lite tvärt emot allt annat jag hört innan...

/Filip

Antingen pratar jag för mycket i telefon eller så håller mina mobiler längre än dina. :)

/Karl

Ja det är ju naturligtvis lite individuellt. Min telefon får utstå svett, sand, damm, vatten, spån och damm. Även en del öl och kaffe.
Den förra fick även prova på hydraulolja.

Det tar ut sin rätt =)

Det är kanske annorlunda på nikonkameror (det är ju trotsallt i nikontråden vi är) men i manualen till min canon 1d mk3 så står det att man ska förvara batteriet urladdat. Det är lite tvärt emot allt annat jag hört innan...

Jo, det stämmer om man skall _långtidsförvara_ batteriet så är nog det att rekommendera.

ANNONS
Götaplatsens Foto