Henkesotare
Ny medlem
Hejsan! Har en fråga angående batterier, Måste man tömma batteriet innan man laddar det igen? blir det sämre på något vis?
Har en D90 med En-El3e.
Har en D90 med En-El3e.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Håkan sammanfattade det där fint.
Däremot har jag för mig att det inte är någon fara att dra ur dem helt. De blir aldrig så tomma att de kan skadas. Kameran säger nej innan batteriet är helt tomt, vilket jag har för mig beror på att spänningen blir för låg när batteriet börjar bli tomt.
Du skall dock inte köra dem helt slut, och sedan stoppa dem i väskan. Det lilla som finns kvar i dem kommer att självurladdas, och tillslut tar dom skada.
Hur är det med antal laddningar? Lithium-Ion-batterier blir ju kassa även dom efter ett tag. Har inte hänt mina kamerabatterier än men dock ett antal mobiltelefonbatterier.
/Karl
Har ingen aning faktiskt. Dom håller så länge för mig att jag inte bryr mig. Tänk bara på mobiltelefoner. Dom hinner ju gå sönder eller bli utbytta innan det är dags att byta batteri =)
Antingen pratar jag för mycket i telefon eller så håller mina mobiler längre än dina.
/Karl
Det är kanske annorlunda på nikonkameror (det är ju trotsallt i nikontråden vi är) men i manualen till min canon 1d mk3 så står det att man ska förvara batteriet urladdat. Det är lite tvärt emot allt annat jag hört innan...