Annons

FS Bildfunktioner Ladda upp bilder FS blogg

Produkter
(logga in för att koppla)

Peter -

Aktiv medlem
Hej
Försöker ladda upp bilder från mobilen till min blogg här på FS men får detta besked

"Error #-601: Problem med filändelse"

Mobile Samsung A51
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Hej! Det är med 99,9% så att mobilens bilder är i ngt speciellt format vi inte stödjer. Vi stödjer jpg och png.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Aha. Så från mobilen kan du lägga in en bild i annons? Det låter lite skumt. Men det är iallafall nåt med bildfilen. Vi får kika!
 

ztenlund

Aktiv medlem
Är detta löst ännu?
Det är år 2021, att kunna ladda upp en bild från sin iPhone till sin blogg, torde vara en icke-fråga?
Diskussionen dog ju så exakt hur problemet såg ut framgick inte riktigt, men om telefonen försöker ladda upp HEIF så lär det inte gå så bra och är inte heller lämpligt då stödet bland webbläsare är dåligt.
 

Phunkey

Aktiv medlem
Diskussionen dog ju så exakt hur problemet såg ut framgick inte riktigt, men om telefonen försöker ladda upp HEIF så lär det inte gå så bra och är inte heller lämpligt då stödet bland webbläsare är dåligt.
Upptäckte att mina bilder från iPhone är i jpeg-format. Därav fel filändelse som resulterar i error. Andra stora forum har det fungerat klockrent att kunna ladda direkt från iPhone. Så för mig var det en chock att inte ens kunna ladda upp i sin blogg. Då det är så praktiskt att bara kunna uppdatera sig via sin lur.

Från kameran är det jpg. Inga problem där.

Testar att ladda upp en bild från iPhone här nu i forumet. Inget konstigt?E43A442E-36FE-4118-BE26-B4C0F8A004BD.jpeg
 

Phunkey

Aktiv medlem
Kan säga att det var inga problem att ladda upp en bild från iPhone - efter att ha bytt filändelsen från jpeg till jpg.
Känns lite omständigt att behöva göra det om man vill kunna uppdatera sin blogg, lite mer frekvent.
 

Phunkey

Aktiv medlem
I min version av iOS så finns inget val för jpg, utan endast HEIC och jpEg. Så vi måste kolla lite hos oss ändå.
Glömde säga att jag var alltså tvungen att ladda ner bilden från icloud till min PC. Och sedan ändra och spara om bilden till jpg istället. Behövde inte konvertera.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Ja att man kan få ändra filändelser på filer i desktop känns ok. Men här var det att vi borde stödja jpEg direkt från luren.
 

Phunkey

Aktiv medlem
Gick ju som sagt bra att ladda upp min testbild från iPhone, i denna tråd. Men att det inte går att ladda upp samma bild i bloggen? 🤔
 

PMD

Aktiv medlem
Borde handla om en halv rad kod att lägga till. Sen skickar man den patchen upstream så att den kommer alla som använder samma uppladdningsverktyg till godo.
 

PMD

Aktiv medlem
Syntaxfel göra att koden inte går att köra, så det blir inga svåra buggar av det eftersom det upptäcks så tydligt. Åtminstone i alla vettiga programspråk. PHP är inte ett vettigt programspråk så det ska man undvika.

Nej, inte i de flesta fall. En halv rad kod är mindre kodmängd än en hel rad kod så risken att det bli fel är mindre.
 
ANNONS