ladda när du kommer hem
En gång i tiden talade man om att NiCd-batterier hade ett "minne" ,dvs att om man inte tömde batteriet så skulle det bli "..liksom en tröskel.." och det sista skulle inte gå att få ur till slut. Därför gjorde man också laddare som först tömde batterierna och sedan laddade dem fullt. (Troligen kan något proffs fördjupa sig i ämnet mera......)
Det där är nu mer historia, och det har kommit några andra batteri typer som är laddningsbara. Dessa har en del andra egenskaper som bör beaktas då man laddar dem. (Så mitt råd är att inte använda andra laddare än leverantören eller annat proffs rekommenderar.)
Kort svar på din fråga. Ladda batteriet med en gång, så fort du har använt kameran lite grann.
Lite fördjupning. Kamerabatterierna och de flesta andra batteripacket är seriekopplade celler som var och en håller ca 1,5V beroende på batterityp ( tex NiCd, NiMhb,Lithium, mm ) Om du skulle låta packetet bli "tomt" varje gång kommer någon av cellerna ( den minsta ( eftersom de inte är 100% identiska))att bli tom före de andra och tom tvingas laddas baklänges lite tills 0V uppnås i packet. det här är förståss inte bra för cellen och snart är den så dålig att hela packet är nu bara 4 celler i stället för 5 från början.
Det är ju möjligt att det finns annan interligens i modern elektronik som undanröjer det jag tar upp men då fixar den också överladdningsrisken som du eventuellt skulle kunna få med det jag föreslår.
Nu har jag en Sony F707 och dem är inte så batteri slukande. men annars har jag funderat på att för fjällsemest och dyl ( utan nät ) köra med extra stort batteri, utan att ha den ordinarie i ( för att inte förlora energi med att ladda detta , då verkningsgraden troligen är 50%) . Det skulle vara inteessant att vet om någon har provat något liknade.