Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Laddning av Kamerabatterier?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jimsan

Aktiv medlem
Till min d30 har jag ett batteri som heter BP-511. Det är canons standard uppladdningsbara.
Eftersom kameran suger en hel del av batteriet så blir det ju att man laddar det med jämna mellanrum.

Vilket är det bästa sättet att hantera batteriet på:
Att ladda det när det är halvtomt eller köra slut på batteriet och sen ladda?
Spelar det någon roll eller sliter man extra mycket på det om man laddar det halvtomt?

ladda när du kommer hem

En gång i tiden talade man om att NiCd-batterier hade ett "minne" ,dvs att om man inte tömde batteriet så skulle det bli "..liksom en tröskel.." och det sista skulle inte gå att få ur till slut. Därför gjorde man också laddare som först tömde batterierna och sedan laddade dem fullt. (Troligen kan något proffs fördjupa sig i ämnet mera......)
Det där är nu mer historia, och det har kommit några andra batteri typer som är laddningsbara. Dessa har en del andra egenskaper som bör beaktas då man laddar dem. (Så mitt råd är att inte använda andra laddare än leverantören eller annat proffs rekommenderar.)

Kort svar på din fråga. Ladda batteriet med en gång, så fort du har använt kameran lite grann.

Lite fördjupning. Kamerabatterierna och de flesta andra batteripacket är seriekopplade celler som var och en håller ca 1,5V beroende på batterityp ( tex NiCd, NiMhb,Lithium, mm ) Om du skulle låta packetet bli "tomt" varje gång kommer någon av cellerna ( den minsta ( eftersom de inte är 100% identiska))att bli tom före de andra och tom tvingas laddas baklänges lite tills 0V uppnås i packet. det här är förståss inte bra för cellen och snart är den så dålig att hela packet är nu bara 4 celler i stället för 5 från början.
Det är ju möjligt att det finns annan interligens i modern elektronik som undanröjer det jag tar upp men då fixar den också överladdningsrisken som du eventuellt skulle kunna få med det jag föreslår.

Nu har jag en Sony F707 och dem är inte så batteri slukande. men annars har jag funderat på att för fjällsemest och dyl ( utan nät ) köra med extra stort batteri, utan att ha den ordinarie i ( för att inte förlora energi med att ladda detta , då verkningsgraden troligen är 50%) . Det skulle vara inteessant att vet om någon har provat något liknade.

Re: ladda när du kommer hem

Hans Linde skrev:
Om du skulle låta packetet bli "tomt" varje gång kommer någon av cellerna ( den minsta ( eftersom de inte är 100% identiska))att bli tom före de andra och tom tvingas laddas baklänges lite tills 0V uppnås i packet.
Intressant...
Om man nu skulle köra slut på batteriet, skulle det hjälpa att låta det sitta lite längre på laddning? Så att alla cellerna kommer ikapp?

Nej, det tror jag inte. Men nu är vi ute på djuparevatten än vad jag är helt bekväm på.
Jag tror att du ska se varje cell som en hink vatten , dvs när hinken är full rinner det bara över om du fyller mera. Det är det som gör att nicd batterietna på "gammlaladdare" blev varma när det var färdigladdare, eftersom merladdningen omvandlades till värmeenergi direkt.

Mycket av dom nya elektriska saker idag som drivas av batteri tömmer aldrig batterierna helt utan lämnar alltid kvar lite och varnar när nivån blir låg istället. Detta gör att som någon sade att ett batteri skulle ta helt slut före något av dom andra inte händer. Tror det samma gäller för kameror, iallafall dom nyaste och en del äldre med.
Jag har en Olympus OM707'a (ca 10 år gammal) som varnar för låg batterinivå redan när man uppnått straxs under 50% av batterikapaciteten för att senare varna igen när dom sjunkit 25% till och straxs efter det stängas av med lite ström kvar i alla batterier (4 stycken).

När vi var utrustade med de gamla NiCd batterierna var laddning nästan en vetenskap. De nya NiMh batterierna är mycket mer stryktåliga så man behöver inte fundera på om dom är halvt eller helt urladdade. Ladda på bara och använd orginal-laddare så funkar det bäst.

Tänk på att batterierna i digitalkameror idag nästintill alltid är seriekopplade. Därmed räcker det med att ett batteri är urladdat för att kameran inte ska fungera.
Se till att alla batterier håller samma skick.
Blanda med andra ord inte batterier som är olika gamla (även uppladdningsbara).

Istället för att posta en ny tråd så ställer jag min fråga här.

Jag har AA batterier i min kamera och tänkte köpa en laddare som kan ladda 4st och på så sätt varva, när två laddar använder jag dom andra två osv. Är detta smartast?

Javisst är det ett bra sätt... då har du alltid nya batterier att använda.

Min digital använder 4 batterier (AA) så jag köpte en snabbladdare med 4 stycken 1800 mah och 4 stycken lösa 1800 mah. Att det är 1800 mah gör att dom varar myyycket längre än vanliga batteri.
Jag har alltid alla 8 med mig, 4 i kameran och 4 extra. skulle dom som sitter i ta slut är det bara att byta.. sen har jag dom i tills dom är slut.. bytar och lägger dom på laddaren.. alltså aldrig utan batteri.. skönt.

Smajly skrev:
Javisst är det ett bra sätt... då har du alltid nya batterier att använda.

Min digital använder 4 batterier (AA) så jag köpte en snabbladdare med 4 stycken 1800 mah och 4 stycken lösa 1800 mah. Att det är 1800 mah gör att dom varar myyycket längre än vanliga batteri.
Jag har alltid alla 8 med mig, 4 i kameran och 4 extra. skulle dom som sitter i ta slut är det bara att byta.. sen har jag dom i tills dom är slut.. bytar och lägger dom på laddaren.. alltså aldrig utan batteri.. skönt.

Okej men hur mycket längre räcker 1800mah till skillnad från ett på t.ex. 1200mah?

markusd skrev:
Okej men hur mycket längre räcker 1800mah till skillnad från ett på t.ex. 1200mah?

Som ett exempel:
Om 1200 mAh håller 2 timmar, så håller 1800 mAh 3 timmar förutsatt att alla batterierna är fullt funktionsdugliga. Enkel ekvation...

// Gabbe.

ANNONS
Götaplatsens Foto