Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lagen

Produkter
(logga in för att koppla)

bjornq

Ny medlem
Vad säger lagen om att fotografera en minderårig, jag vet att jag måste ha förälders/målsmans tillstånd men om nu en tonåring har med en vuxen som uppger sig vara målsman men inte är det.
Är det då fotografens skyldighet att ta reda på detta?
 

Mesch

Aktiv medlem
Vad säger lagen om att fotografera en minderårig, jag vet att jag måste ha förälders/målsmans tillstånd men om nu en tonåring har med en vuxen som uppger sig vara målsman men inte är det.
Är det då fotografens skyldighet att ta reda på detta?
Har du godkännande från någon som utger sig för att vara målsman och dessutom det är trovärdigt så kan jag inte tänka mig att du kan råka illa ut.
Den som utger sig för att vara målsman men inte är det kanske kan ligga illa till.

(Fast jag gissar hej vilt så någon annan som vet kanske oxo kan svara)
 

iSolen.se

Guest
Vad säger lagen om att fotografera en minderårig, jag vet att jag måste ha förälders/målsmans tillstånd men om nu en tonåring har med en vuxen som uppger sig vara målsman men inte är det.
Är det då fotografens skyldighet att ta reda på detta?
Nej det behövs inte utom om bilderna ska användas kommersiellt.
 

minimunk

Aktiv medlem
jag vet att jag måste ha förälders/målsmans tillstånd
Du måste inte ha något tillstånd alls, inte ens om det är kommersiellt. Däremot om det ska användas i reklam eller marknadsföring så måste du ha tillstånd. Men om bilden ska publiceras i en tidning, bok eller något sådant så är det bara att fotografera på.
 

Oscar Almgren

Ny medlem
Du måste inte ha något tillstånd alls, inte ens om det är kommersiellt. Däremot om det ska användas i reklam eller marknadsföring så måste du ha tillstånd. Men om bilden ska publiceras i en tidning, bok eller något sådant så är det bara att fotografera på.
Så om jag skulle sälja bilden efteråt så behöver jag inte ha tillstånd? Behöver jag informera personen på bilden att dom ska säljas?
 

Surgeon

Aktiv medlem
men om nu en tonåring har med en vuxen som uppger sig vara målsman men inte är det.
?
Vad är det för bilder du tar egentligen, varför skulle en tonåring ha med sig en vuxen som inte är målsman men säger sig vara det??????

Låter som du surfar i gränslandet mellan ...........................och .......................
 

PMD

Aktiv medlem
Eftersom svensk lag är uppbyggd så att allt som inte uttryckligen är förbjudet är tillåtet, så finns det ingen lag som talar om vad som är tillåtet att fotografer. Det finns bara lagar som talar om att det inte är tillåtet att fotografera skyddsobjekt.

Jag rekommenderar (som vanligt) den här artikeln på Fotosidan:
http://www.fotosidan.se/cldoc/vad-far-man-fotografera.htm
 

bjornq

Ny medlem
Frågan är aktuell då min fru fotograferar modellbilder och det kom en flicka på 15 år med sin biologiska mor, men det var inte hon som var målsman då flickan var adopterad. och detta framkom först efteråt, situationen löste sig på bästa sätt och alla var nöjda.
 

PMD

Aktiv medlem
Hur löste det sig?

Själva fotograferingen är ju inget problem, så jag antar att det uppstod någon slags konflikt i samband med eventuell publicering.
 

bjornq

Ny medlem
Hur löste det sig?

Själva fotograferingen är ju inget problem, så jag antar att det uppstod någon slags konflikt i samband med eventuell publicering.
Det som hände var att vårdnadshavaren (adoptivföräldrarna) ringde upp och frågade vad f-n, och min fru förklarade att hon inte kunde veta hur det låg till och dom accepterade detta och en ny modellrelease blev skriven, det var ju helt vanliga modell för en dag bilder (TFP) till min frus portfolio.
 
ANNONS