Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lagfoto och porträttfoto!

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Jag har fått ett jobb där jag ska fotografera ett handbollslag. Det blir både lagbild samt porträtt. Har aldrig gjort den innan men ikväll är det dax. Har ni några tips? Tacksam för svar. Utrustningen jaghar är följande:

Nikon D80
18-135 mm nikonglugg
50 mm f/1.8 nikonglugg
Stativ
Sb-600 blixt med bouncer

Väldigt tacksam för svar innan 8 IKVÄLL :)

/ Mvh Jonas

Var där i GOD TID innan, och ta reda på var du kan stå för laguppställningen/porträtt. Gärna i något hörn där du kan ha blixtarna uppsatta under matchen och med neutral bakgrund (gissar att korten ska tas efter matchen).

Be någon eller några ställa sig där laget ska fotograferas och ta några testkort, för att se att ljuset blir bra.

Försök att få gruppen så ihoptryckt det bara går, för att få skärpa på alla leden. När dom väl ställt upp, går det alltid att trycka ihop lite mer (be bakre ledet komma så nära som möjligt, och om det är tre led får främsta ledet trycka sig så långt bak som möjligt).

Normal brukar vara bra för gruppfoton, så använd zoomen på kanske 35mm. Blända ner till minst 5.6, helst 8 eller 11 om det går, för att alla ska bli skarpa.

Ja, några tips iallafall

Låna gärna någon mer blixt, jag tror det blir svårt att få din att ge snygg belysning på hela gruppfotot.

Tack för svar!

Tack för tipsen. Jag ska fota innan deras träning så det har inget med match att göra. Porträtten blir bäst med 50 mm? avstånd? lagfotot: Vilket avstånd? Hur ska blixten riktas? Mvh Jonas

Ställ inte gruppen mot väggen eller i målet. Risken är mycket stor att du får störande skuggor. Låt gruppen posera vid 6-meterslinjen eller vid mittlinjen.

ANNONS
Götaplatsens Foto