Annons

Laser vs DSLR

Produkter
(logga in för att koppla)
jäklar, pixelrader stendog ju verkligen direkt! Blir till att komma ihåg detta om man ska fota/filma lasershow nån gång.

Får dom verkligen rikta lasern mot publiken? Känns inte helt tryggt.

och när vad du på nattclub senast? :)

Det är ganska vanligt kring större clubbar och festivaler, framförallt inom Techno/Trance/Rave genren. Dock finns det ganska mycket regler kring laserna användande. T.ex om den överstiger en viss styrka måste man har certifierad laser-tekniker på plats.

Det är inte tillåtet att rikta mot publiken (om lasern inte har flera system som går in och bryter ljuset om t.ex. scanning delen går sönder och strålen stannar i en riktning).

Jag skulle inte vilja vara på en sådan scen som riktar lasern mot folk i vilket fall för lasern de använder är mycket stark, räcker med bara några mikrosekunder (miljondels sekunder) i ögat för att få permanenta skador!

Om sensorn på en kamera dör av ett snabbt svep så skulle jag gissa på att ögat också kan ta skada. (kameran är ju byggd för att klara likvärdiga förhållanden som våra ögon när det gäller ljushet och färgspektrum etc.)

Såg just en liknande film på nätet och det kan vara väl värt för tillverkarna att skriva detta i sina manualer. Mycket bra att det uppmärksammas. I mina manualer till 5D mkII och 60D står bara att solen i Liveviewläget kan skada/bränna sensorn. Eller liknande.

ANNONS
Götaplatsens Foto