Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Leica M2 fråga

Produkter
(logga in för att koppla)

Myllerskog

Medlem
Hejsan! Jag har en liten fråga.

Tycker det ser lite konstigt ut när den där lilla "pluppen" står ut en halv cm. När jag sett bilder på andras M2:eek:r så gör den oftast inte det.

Köpte nämligen min för en dryg månad sedan och vill göra höra av mig så fort som möjligt till säljaren om detta nu skulle vara någon form av defekt.

Någon som vet hur det ska vara?

mvh
Oskar
 

Bilagor

Gunnar D

Aktiv medlem
Nu är jag ute på tunn is och cyklar men jag vill minnas att Leica hade sin egna blixtkontakt och det där kan vara en övergång till en vanlig x-sync.
 

elgenper

Aktiv medlem
På den tiden hade Leica en egen modell på blixtkontakt, och det där är adaptern för att kunna använda standardkontakten. Om ingen har limmat eller trixat med den, så är det bara att dra rätt ut, så kommer den loss. Spar den; dom är svåra att få tag på nuförtiden!
 

Myllerskog

Medlem
På den tiden hade Leica en egen modell på blixtkontakt, och det där är adaptern för att kunna använda standardkontakten. Om ingen har limmat eller trixat med den, så är det bara att dra rätt ut, så kommer den loss. Spar den; dom är svåra att få tag på nuförtiden!
Den verkar sitta rätt hårt. Jag vet inte riktigt hur hårdhänt jag vågar vara.

Då vet jag i alla fall att det inte är något knas.
 

elgenper

Aktiv medlem
Den verkar sitta rätt hårt. Jag vet inte riktigt hur hårdhänt jag vågar vara.

Då vet jag i alla fall att det inte är något knas.
Den sitter klart hårdare än en "modern" blixtkontakt, men en M2 är robust, så dra rätt rejält. Totallängden är ungefär dubbelt mot vad du ser; innerdelen är cylindrisk med ett spår runtom. I det spåret griper tre fjädrande pinnar i själva kameran, ungefär som en rejäl tryckknapp i en friluftsjacka e d. Börja ev med att bara vrida den; det hjälper inte att få loss den, men du känner om den är limmad. Går den att vrida, så är det bara att dra med fingrarna (ingen tång e d!).

Har just provat på min, för första gången på säkert trettio år...
 

Benganbus

Aktiv medlem
Hejsan! Jag har en liten fråga.

Tycker det ser lite konstigt ut när den där lilla "pluppen" står ut en halv cm. När jag sett bilder på andras M2:eek:r så gör den oftast inte det.

Köpte nämligen min för en dryg månad sedan och vill göra höra av mig så fort som möjligt till säljaren om detta nu skulle vara någon form av defekt.

Någon som vet hur det ska vara?

mvh
Oskar
De e en adapter som sagt, e den inte limmad, så dra ut den, OCH SPAR! :)
 

Urr

Aktiv medlem
Jag har en sådan adapter till min Leica M2. Den sitter på för jämnan. Använder nästan aldrig blixt, men då är den ju nödvändig. Så varför plocka bort den? Jag stör mig inte på den.
 

Myllerskog

Medlem
Jag har en sådan adapter till min Leica M2. Den sitter på för jämnan. Använder nästan aldrig blixt, men då är den ju nödvändig. Så varför plocka bort den? Jag stör mig inte på den.
Hehe jag tyckte det var lite störande rent kosmetiskt.
Men den gick att dra ut utan problem!
 
ANNONS