Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Leveransproblem på Canon?!?

Produkter
(logga in för att koppla)

danielll

Aktiv medlem
För en tid sedan beställde jag en Canon 1D MkII hos en lokal handlare.
Den skulle komma efter ca 2 veckor sas det,
tyckte det lät helt okej så jag delbetalade kameran vid beställningen.
(som säljaren hävdade var kutym från Canon när det handlade om "proffsgrejer")
När den inte hade kommit efter 2 veckor var jag inne och frågade o den kommit.
Nej, det hade den ju inte.
Har varit inne ett flertal gånger efter det och säljaren har ringt till Canon som hävdat att den var på gång.
Nu är jag uppe i 10 veckor utan att kameran har kommit.
Sista "prognosen" är 30 juni, men jag vet inte vad jag ska tro.
Jag börjar bli lite smått irriterad.
Ett par frågor alltså:

1: Varför har Canon så stora problem att leverera denna modell?
2: Har alla butiker samma problem eller är det bara butiken jag beställt från som ligger långt ner i prio-listan hos Svenska Canon?
3: Har jag några som helst rättigheter vad gäller kompensation av något slag?

Vad ska jag göra??
Hjälp tack..

Mvh Daniel

1. Populär modell...fortfarande..
2. Verkar vara restad hos de flesta butiker. Kanske någon stockholmsbutik/proffsbutik har den på hyllan?
3. Nej

Du skulle väl kunna häva köpet, åtminstone om du meddelar butiken en rimlig tillägstid.

//Johnnie

Canon har haft problem att leverera i stort sett allting jag velat ha de senaste två åren... så det har blivit import från USA. Det är kanske inte att rekommendera för kamerahus eftersom garantin inte gäller här och service kan bli ett problem. För i princip allt annat så tycker jag att import är att föredra eftersom det oftast blir avsevärt billigare och i stort sett alltid finns i lager hos dom större handlarna typ B&H.

Intressant fråga, jag väntade 2,5 månader på en fjärrutlösare till min 20D, samt 1,5 månader på min EF-100mm USM macro.
Leveransbeskeden liknande de ovan, tycker det är konstigt att en så stor aktör inte kan planera produktion/leveranser bättre.

ANNONS
Götaplatsens Foto