Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lighroom eller Aperature... eller ngt annat, vad ska man använda?

Produkter
(logga in för att koppla)

Simon_I

Aktiv medlem
Arbetsflöde samt vilka program att använda för RAW-hantering?

Hej!

Mina funderingar började egentligen med om jag skulle använda Aperature eller Lightroom för hantering av RAW-filer. Jag funderar även över för resp nackdelar med andra program så som Camera RAW och Capture One.

Jag har precis köpt en iMac med 4gb RAM efter 15 års PC-användande samt fotar med en SONY A700, tyvärr tills nu mestadels i jpg vilket jag vill ändra på till fördel för RAW.

Vilka för och nackdelar har de olika programmen, arbetsflöde, lätthet att använda, slutresultat, snabbhet, krav på datakraft (det blev ju en iMac istället för Mac Pro). De bilder jag tidigare tog i RAW med A100/A700 hanterade jag i SONY's egen RAW-hanterare på en mkt långsam PC laptop. Vilka fler möjligheter har man i 3:e partsprogrammen (för er som använt SONY's eget)? Det jag gjort hittills har varit att ibland ändra exponering ngt steg, ställa om vitbalans ibland samt skärpt upp bilderna och värmt på färgerna en del. Tyvärr har en stor del av bilderna bara blivit liggande på hårddisken pga långsam dator och de trögarbetade programmen.

Efter RAW-hantering avser jag att använda PS för manipulering av en del bilder så där är frågan hur de olika RAW-hanterarna integrerar med PS?
 
Val av .arw-konverterare; Aperture, PhaseOne, SilkyPix och Bibble är mina val. Vilket Du väljer är strängt taget egalt. Kolla recensioner på

dyxum.com

Arbetsflöde; ställ in i kameran: <Datumformat> på bildmappar, kopiera mapparna till <Bildet> i Din hemmapp på iMac, indexera den mappen med iView, QPict, Aperture el. nå't, kasta allt som se ut somn skrutt - inte bara från index, utan från HD, öpnna de bilder Du vill bearbeta i Din .arw-konv. fvb PhSh. Spara resulatatet som .psd, eller .tiff-16 i en mapp <Behandlade bilder> i <Bilder>.
 
Jag använder Aperture och trivs väldigt bra med det. Om det är bättre eller sämre än Lightroom finns det rätt mycket åsikter om. Förmodligen är valet lika livsavgörande som att välja mellan Nikon och Canon, Volvo eller Saab och liknande - d.v.s. betydligt större i forum än i verkligheten. Båda programmen lär funka tillräckligt, då inget har tagit över helt från det andra.

Det jag däremot ska svara tydligare på är om kraften i din dator. Jag har en snart två år gammal iMac (2 Ghz Intel, 2 GB RAM och snålgrafikkortet ATY,RadeonX1600 128 MB), och den har funkat bra till Aperture. Med snabbare processor, nyare grafikkort och dubbla minnet lär det räcka gott för dig nu. Jag är precis på väg att byta till Mac Pro, då det börjar gå lite segt för mig. Innan jag passerade 40.000 bilder i biblioteket och bytte till 16,7 MPixel-kamera funkade det bra. Du har som sagt en fetare maskin, men om du räknar med att fota som en galning och använda kameror med feta filer kan det bli segt på sikt.

Integrationen med PS är enkel i Aperture. Du högerklickar på bilden och väljer att fixa den i PS. PS öppnas och du fixar bilden. Du sparar och stänger bilden och den finns i Aperture. Med LR borde det ju funka lika smidigt då det är Adobe-program båda två.
 
Tusen tack för era svar!

Just arbetsflödet känns som det mest avgörande kriteriet för min del efter att ha läst lite om de olika programvarorna. Sättet som jag behandlade RAW-filer förr på min Windows PC kändes som väldigt segt, invecklat och tidskrävande.
 
ANNONS