Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lightroom: Bara importera RAW filer och inte JPG

Produkter
(logga in för att koppla)

jonasforsgren

Aktiv medlem
Jag har ett problem:
Jag ska importera alla gamla bilder in i LR men de är blandat fotograferade i JPG, RAW och RAW+JPG. Jag skulle vilja att LR kastade bort JPG filen om det fanns en RAW med samma namn. Att sortera ut detta förhand är bara att glömma.

Vad jag förstår så går inte detta att göra automatiskt i LR.
Men det måste ju finnas någon som gjort ett program som löser detta problemet. Vet någon om ett sådant?

/Jonas

Jag vet inte om du har nytta av en Jpeg-bild när du har en motsvarande råbild. De kan vara bra att ha när man är ute på fältet men är till ingen nytta när man väl vill arbeta med bilderna i Lightroom. Själv rensar jag bort dem via en batchkörning innan jag låter Lightroom behandla alla nya bilder.

Om du vill ta bort dessa filer, kör Windows och har tungan rätt i mun så kan du utföra följande övning. Detta skall ske i ett kommandofönster (Start->Kör->cmd) och i exemplet har jag förutsatt att du har dina bilder i katalogen C:\BILDER samt att arbetskatalogen C:\BILDFIX inte finns tidigare. En annan förutsättning är att du har gott om ledigt utrymme på din dator.

1.
Börja med att skapa arbetskatalogen C:\BILDFIX och lägg dit en kopia av ditt bildarkiv:

MD C:\BILDFIX
XCOPY C:\BILDER C:\BILDFIX\STEG1 /S

2.
Tag nu bort arkivattributet på samtliga filer i katalogen C:\BILDFIX\STEG1:

ATTRIB -A C:\BILDFIX\STEG1\*.* /S

3.
Skapa en kopia av STEG1-katalogen enbart med råfiler (CRW?) men med ny filtyp:

XCOPY C:\BILDFIX\STEG1\*.CRW C:\BILDFIX\STEG2\*.JPG /s

4.
Sätt nu arkivattributet på samtliga filer i STEG2-katalogen:

ATTRIB +A C:\BILDFIX\STEG2\*.* /s

5.
Kopiera sedan tillbaka STEG2-katalogen till STEG1:

XCOPY C:\BILDFIX\STEG2 C:\BILDFIX\STEG1 /S /Y

6.
Till slut tar du bort samtliga .JPG-filer i STEG1-katalogen med arkivattributet påslaget:

DEL C:\BILDFIX\STEG1\*.JPG /S /AA

7.
Slutligen kan du ta bort katalogen C:\BILDFIX\STEG2

Katalogen BILDFIX\STEG1 innehåller nu en kopia av ditt bildarkiv där samtliga JPG-bilder med motsvarande råbild är borta.

Detta sker under eget ansvar som sagt så jag rekommenderar dig att prova detta med en delmängd från ditt bildarkiv först.

Varför inte bara köra en XCOPY

xcopy C:\Gamla\*.CR2 C:\Nya /s /e /c /i /h /r /y

Detta skapar kopior av alla RAW filer (om du kör Canon) i en ny struktur som är lika den gamla.

Sedan är det bara att importera den nya strukturen i LR.

Det finns många varianter på det här.

EDIT: Missade din information om att du ville ha med de JPG som inte har motsvarande JPG, då blir det lite knepigare.

säker på att det inte går i LR?
i aperture så importerar den både jpg och raw men gömmer jpg:en "under" raw filen så man inte ser den men man kan ta fram jpg-filen med alt-J (eller nåt sånt)...
då har man ju kvar JPG filen som tar plats men det gör väl inte så mkt

Jo det finns i Ligthroom också en inställnign för att behandla JPG och RAW som en bild. Edit - Preferences - Import.

Men jag är lite osäker på exakt hur den fungerar.

Det finns ju också en settnig "don't import selected duplicates" vilket kan vara användbar i den här typen av fall.

Jag tror det bästa är att börja jobba men en delmängd av bilderna som en test och se vad som fungerar bäst.

Ytterligare en variant är att importera hela klabbet i Lightroom.

Sedan kan man gå igenom mapparna och filtrera/sortera på filändelser och på så sätt "manuellt" plocka bort det man inte vill ha kvar.

Det var så jag gjorde när jag tog in mina gamla JPG-filer i Lightroom. Det var ett drygt jobb men inte helt omöjligt men så hade jag inte så jättemycket gamla bilder

Anders M:
Intressant lösning. Kopiera alla RAW filer till en ny katalog. Byt namn på dem till .JPG. Sätt attribut på dem. Kopiera över JPG filerna med de omdöpta RAW filerna. Ta bort alla filer med attributet.
Det är ju några 100 GB så det skulle ta tid och kräva mycket utrymme men det skulle ju fungera.

Re1ne:
Jag försöker spara utrymme och vill ha bort sådant jag inte behöver därför vill jag ha bort de onödiga JPG filerna.

AFJ:
Don't import duplicates importerar både JPG och RAW
Det finns ingen inställning i LR som gör det jag vill göra.

Jag hittade detta script på nätet som skulle kunna hjälpa mig.

@ECHO OFF
SETLOCAL
SET _bytes=0
SET _count=0
SET _raw=NEF
SET _cmd=%1
SET _choice=0
IF NOT DEFINED _cmd SET _cmd=blank
IF %_cmd%==? GOTO :help
IF %_cmd%==/? GOTO :help
FOR /R %%G IN (*.jpg) DO CALL :process %%G
GOTO :total

:process
IF %_choice%==3 EXIT /B
SET _findname=%1
SET _findname=%_findname:~0,-4%.%_raw%
IF NOT EXIST %_findname% EXIT /B
IF /I NOT "%_cmd%"=="DELETE" GOTO :report %1
IF NOT %_choice%==4 CALL :ask %1
IF %_choice%==2 EXIT /B
IF %_choice%==3 ECHO Cancelling, please wait ... && EXIT /B
CALL :sum %1
DEL %1
EXIT /B

:ask
CHOICE /CYNCA /N Delete %1 (Yes, No, Cancel, All)?
SET _choice=%ERRORLEVEL%
EXIT /B

:report
CALL :sum %1
ECHO Found %1
EXIT /B

:sum
SET /A _bytes+=%~z1/1000
SET /A _count+=1
EXIT /B

:total
IF %_bytes%==0 (ECHO No files processed) ELSE (ECHO %_count% matching files, %_bytes%KB)
GOTO :eof

:help
ECHO.
ECHO delmatchingjpg [DELETE]
ECHO.
ECHO Batch file deletes all jpg files that have a corresponding nef file in the
ECHO same directory. To use a different raw file type, edit the _raw
ECHO variable in this batch file.
ECHO.
ECHO DELETE include this command to actually delete jpg files, otherwise just
ECHO list the files that have a corresponding nef file.
ECHO.
ECHO !! No warranty expressed or implied !!
ECHO !! Use at your own risk !!

Alla sätt är bra utom de dåliga...

Verkar inte som scriptet du hittade klarar av att travsersera katalogstrukturen vilket kanske inte är så bra. Mitt råd är att du kör förslaget du fick tidigare där du då kör en delmängd av ditt bildarkiv i taget.

Alla sätt är bra utom de dåliga...

Verkar inte som scriptet du hittade klarar av att travsersera katalogstrukturen vilket kanske inte är så bra. Mitt råd är att du kör förslaget du fick tidigare där du då kör en delmängd av ditt bildarkiv i taget.
Scriptet fungerar helt kanon. Scriptet klarar av underkataloger i iaf 1 nivå (räcker för mig).
Provkörde några kataloger på olika sätt innan jag körde ett helt år.
Tog mig under 1 minut att rensa bort 1.3 GB onödiga JPG filer från 1 år. Total tid under 10 min för 4 år och ca 65000 bilder (327GB)

Hela scriptet med instructioner finns här:
http://forums.camerabits.com/index.php?topic=3811.0

Och jag har backuper med alla bilderna på 2 andra HDs om det hade skitit sig ordentligt.

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto