Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lightroom Beta 3 for Windows

Produkter
(logga in för att koppla)
Till er som inte lyckas starta Lightroom...

Har ni en svensk installation av XP? Från readme-filen (den läser väl alla? :)):
"* Lightroom for Windows currently needs to be run from inside an English language environment."

Gissar att det kan moddas då det troligen är något script som letar efter "C:\Program Files\Adobe"-katalogen (som på svenska XP ligger under C:\Program\Adobe).

Riktigt trevligt program. Jag gillar verkligen gränssnittet och möjligheten att kunna sortera bilderna på ett bra men väldigt enkelt sätt. Tyvärr har det inte en chans mot Capture One när det gäller själva justerandet. Det är för långsamt och vad har dem gjort med kurvverktyget egentligen?

Re: Till er som inte lyckas starta Lightroom...

StefanN skrev:
Har ni en svensk installation av XP? Från readme-filen (den läser väl alla? :)):
"* Lightroom for Windows currently needs to be run from inside an English language environment."

Gissar att det kan moddas då det troligen är något script som letar efter "C:\Program Files\Adobe"-katalogen (som på svenska XP ligger under C:\Program\Adobe).

Det är databasen den inte hittar - första gången man startar programmet försöker den lägga en underkatalog i My Documents\My Pictures. Om den sökvägen inte finns, eller om den ligger på en nätverksdisk, startar inte programmet.

Nu har inte jag någon svensk XP att testa på, men prova att skapa en mapp som heter "My Pictures" i "Mina Dokument" - det kanske hjälper ...

Adobe har långt kvar

Än når inte Lightroom Beta upp till Rawshootern.
Rawshootergänget som Adobe har "köpt" lär få jobba mycket med att lära Adobegänget hur man gör programvara som jobbar snabbt och smidigt.

I Rawshootern drar man t.ex. i EV-controllern och omedelbart ändras EV i bilden. I Lightroom Beta ändras EV stegvis och med fördröjning och det är ju inte alls acceptabelt.

Vi som köpt Rawshooter Premium får ju byta till Lightroom 1.0 utan kostnad men det är inte aktuellt för mig som det ser ut nu det måste tillkomma en hel del från RS-gänget för att den skall bli användbar.

Det hade varit mycket smartare om Adobe anpassat Lightroom till Rawshootern och inte tvärt om.

Har kikat lite till... För att slippa att processorn går varm hela tiden kan man gå till preferences och klicka ur "Build previews in background"

Som sagt, man slipper att processorn brinner upp, men det är fortfarande segt som ett skämt att jobba med. Det är trots allt en beta och de skriver ju på hemsidan "We have not reached our performance goals on Windows and continue to work on improving speed in all aspects of the application."

Ta chansen och ge respons till Adobe! Jag gissar att många betatestare t.ex. kommer att skrika efter ett riktigt kurvverktyg (med all rätt). Själv ska jag ta en ordentlig funderare över mina önskemål och tydligt tala om för utvecklarna vad jag vill ha kvar, vad som kan kastas ut och vad som saknas.

tomasandersson skrev:
Har kikat lite till... För att slippa att processorn går varm hela tiden kan man gå till preferences och klicka ur "Build previews in background"
Jag har Disc-keepers automatiska defragmenterare i mitt system och när man har kört Lightroom får man en varning att ett program lagt beslag på allt minne i systemet och att detta orsakar oönskad fragmentering i systemet.

I och med att Lightroom snott allt minne kan alltså inte autodefragmenteringen och eventuellt andra autofunktioner fungera i bakgrunden som vanligt och systemet degenereras kontinuerligt.

När man kört Lightroom betan bör man starta om systemet och defragmentera det för att återfå fart i det.
Har man autodefragmentering så repareras systemet på några sekunder vid omstart och varningen släcks.

Christer1 skrev:
Jag har Disc-keepers automatiska defragmenterare i mitt system och när man har kört Lightroom får man en varning att ett program lagt beslag på allt minne i systemet och att detta orsakar oönskad fragmentering i systemet.

Lite OT, men jag beundrar ditt mod att låta Diskeeper jobba när den själv vill. Det programmet orsakade min senaste stora diskkrasch. Jag törs numera bara defragmentera när absolut ingenting annat sker på datorn.

Re: Re: Till er som inte lyckas starta Lightroom...

AFE skrev:
Det är databasen den inte hittar - första gången man startar programmet försöker den lägga en underkatalog i My Documents\My Pictures. Om den sökvägen inte finns, eller om den ligger på en nätverksdisk, startar inte programmet.

Nu har inte jag någon svensk XP att testa på, men prova att skapa en mapp som heter "My Pictures" i "Mina Dokument" - det kanske hjälper ...

Jag har svenskt Xp(dock Home) och det fungerar mycket bra...

Re: Re: Till er som inte lyckas starta Lightroom...

AFE skrev:

Åh vilket trams! Det där hoppas jag verkligen man kan styra med en inställning i den finala versionen. Jag har flera partietioner och diskar, och alla har inte gott om utrymme - sånt här vill jag själv ha kontroll över.

Re: Adobe har långt kvar

Christer1 skrev:
Rawshootergänget som Adobe har "köpt" lär få jobba mycket med att lära Adobegänget hur man gör programvara som jobbar snabbt och smidigt.

I Rawshootern drar man t.ex. i EV-controllern och omedelbart ändras EV i bilden. I Lightroom Beta ändras EV stegvis och med fördröjning och det är ju inte alls acceptabelt.

Vi som köpt Rawshooter Premium får ju byta till Lightroom 1.0 utan kostnad men det är inte aktuellt för mig som det ser ut nu det måste tillkomma en hel del från RS-gänget för att den skall bli användbar.

Det hade varit mycket smartare om Adobe anpassat Lightroom till Rawshootern och inte tvärt om.

Helt enig, men Adobe är så stora att dom anser sig veta bäst (vilket inte är fallet denna gång).

Man får väl bita i det sura äpplet i brist på alternativ. Den är redan på betastadiet bättre än både Capture NX och Bibble tycker jag.

Saknar också batchkonverteringen från RSP.

swepri skrev:
Lite OT, men jag beundrar ditt mod att låta Diskeeper jobba när den själv vill. Det programmet orsakade min senaste stora diskkrasch. Jag törs numera bara defragmentera när absolut ingenting annat sker på datorn.
Hände det när du defragmenterade bootdelen? Diskkepern varnar för att göra den defragmenteringen utan föregående säkerhetskopiering.
Jag har kört i cirka 3 månader med PRO-versionen och är väldigt nöjd med den speed som mitt system fått och har inte haft några som helst problem.
Diskeepern skulle inte användas av miljoner användare om den var farlig för systemet.

Christer1 skrev:
Hände det när du defragmenterade bootdelen? Diskkepern varnar för att göra den defragmenteringen utan föregående säkerhetskopiering.
Jag har kört i cirka 3 månader med PRO-versionen och är väldigt nöjd med den speed som mitt system fått och har inte haft några som helst problem.
Diskeepern skulle inte användas av miljoner användare om den var farlig för systemet.

Nej, det var en datapartition (NTFS, som mina bilder ligger på). Och jag hade kört automatiskt i några månader utan problem när det hände. Det blev antagligen en konflikt med något annat program som skrev till disken. Plötsligt gick all filåtkomst väldigt långsamt och vips så var hela filträdet korrupt. Diskeeper slutade svara men fortsatte att skriva sönder disken. Backup hade jag förstås, men det finns roligare saker att lägga timmar på än att återställa diskar.
Chkdsk är ett måste innan defragmentering och det är just det man missar när man låter defragmenteringen ske lite när som helst.
Jag använder dock fortfarande Diskeeper, men under kontrollerade former och max en gång i månaden.

Ett inlägg runt installationen då, hjälper väl nån iaf.

Jag har svensk windows xp home och när jag installerade till c:\program\adobe\.. osv så startar inte programmet upp.

Tog då bort installationen och installerade istället till c:\program files\adobe\.. osv och då fungerar det, korrekt tips alltså från vem det nu var tidigare i tråden (orkar inte backa och kolla namnet men tackar iaf! :) ).

Gällande "my pictures" så sparar lightroom iaf på min dator i min svenska mapp "mina bilder" under mina dokument så det ska inte behövas nån engelsk sådan.

edit: luddigt skrivet.

Re: Adobe har långt kvar

Christer1 skrev:

Betaversion

Lysmask skrev:
Ett inlägg runt installationen då, hjälper väl nån iaf.

Jag har svensk windows xp home och när jag installerade till c:\program\adobe\.. osv så startar inte programmet upp.

Tog då bort installationen och installerade istället till c:\program files\adobe\.. osv och då fungerar det, korrekt tips alltså från vem det nu var tidigare i tråden (orkar inte backa och kolla namnet men tackar iaf! :) ).

Gällande "my pictures" så sparar lightroom iaf på min dator i min svenska mapp "mina bilder" under mina dokument så det ska inte behövas nån engelsk sådan.

edit: luddigt skrivet.

Ah, ok - det är förmodligen så att mappen i botten heter "my pictures" eller nåt, så att den fattar det ändå. Min My Documents var rensad, då jag först kört den på en nätverksenhet, och då gick det inte alls.

För övrigt kan jag nämna en trist bugg: Om man väljar att redigera en bild i Photoshop, eller exporterar den, försvinner det mesta av IPTC-informationen. Det är ju rätt trist, i och med att det är ett av huvudsyftena med Lightroom ...

Edit: ska tillägga att IPTC-infon försvinner från både den exporterade filen OCH originalet.

swepri skrev:
Jag använder dock fortfarande Diskeeper, men under kontrollerade former och max en gång i månaden.
OK,tack för varningen, skall kanske inte heller köra Lightroom Betan i onödan nu när jag har provat den eftersom den inte uppför sig minnesmässigt helt rumsrent än. Det var mest nyfikenhet att testa den, nu går jag tillbaks till Rawshootern.

Inga problem att installera och köra med svensk wxp sp2 här (Lightroom kräver ju xp sp2). Har dock sedan tidigare ändrat sökväg till temp-katalogen enligt buggen som omöjliggjorde HDR-funktionen i PS på icke-engelsk win-installation (http://www.adobe.com/support/techdocs/331730.html), kanske därför det går bra med svenskt win här? Segt som alla andra också upplevt men så brukar betaversioner vara - hastighetsoptimering kommer först med skarpa versionen. Större bildskärm känns det som man behöver med Lightroom. Mycket är nog ovana vid gränssnittet men saknar t ex högerklick för vissa funktioner - men det kommer kanske. Kändes positivt men inte riktigt färdigt. Lightroom känns som om det är gjort för fotografer och jag tror det här blir bra så småningom (beta 3 för win saknar dessutom en del funktioner som mac-versionen har). Nedan några länkar om Lightroom, finns även på Luminous Landscape, Outbackphoto, med Itunes kan man ladda ner podcasts om Lightroom, etc, etc.

http://www.computer-darkroom.com/lightroom_win/lr_win.htm

http://photoshopnews.com/2006/07/18/adobe-lightroom-beta-3-for-windows-released/

Re: Re: Adobe har långt kvar

ChiPs skrev:
Betaversion

När RSP var i beta gick den ungefär [Överdrift]2057%[/Överdrift] snabbare än Lightroombetan. Varje editering man gör tycks kräva en total uppdatering av hela den okomprimerade RAW-representationen vilket tyder på ett feltänk i designstadiet snarare än prestandaproblem pga av ooptimerad kod.

Det är här vi får hoppas att RSP-folket kan visa Adobe var skåpet ska stå.

Kag säger bara en sak: ingen semester för RSP-folket förän detta är löst.

ANNONS
Götaplatsens Foto