Annons

Lightroom Beta 3 for Windows

Produkter
(logga in för att koppla)
Fattar fortfarande inte hur man får in en raw fil i programmet... man jag är väl för trött för att fatta vad jag läser, v.v ta det igen om jag missat
Mvh Rogge

Kan någon hjälp mig med hur jag sparar en bild i nytt format.

Jag importerar mina MRW, justerar så att jag blir nöjd. Men när jag kör export så blir det bara pankaka.

Till alla som gnäller på Lightroom: vänta tills programmet släpps som en kommersiell produkt. En betaversion är just en testversion, inget annat. Vill ni inte vara med i testprogrammet, använd era andra program i stället.

Jag har testkört Lightroom sedan den första publika betaversionen släpptes, på min lilla Powerbook G4, utan allvarliga problem. Jag har naturligtvis bara kört programmet parallellt med mitt ordinarie arbetsflöde, och jag kommer att köra parallellt under en tid även mev version 1.0.

Prstanda och finesser i det färdiga programmet kan aldrig bedömas utifrån en testversion (varken Mac- eller PC-version).

rogge skrev:
Fattar fortfarande inte hur man får in en raw fil i programmet... man jag är väl för trött för att fatta vad jag läser, v.v ta det igen om jag missat
Mvh Rogge

Under menyn File/Import kan du välja både enstaka filer eller mappar, om jag inte minns fel.

Kan någon hjälp mig med hur jag sparar en bild i nytt format.

Jag importerar mina MRW, justerar så att jag blir nöjd. Men när jag kör export så blir det bara pankaka.

Under menyn File/Export ska det fungera att exportera bilden. Kan det vara så att LR har problem med just det RAW-formatet kanske? Går det bra med JPG eller TIF?

Senast ändrad:
Jag skall inte kommentera Adobes färdigheter i att planera och utveckla programvara, det verkar det vara andra som är bra på... ;-)

Jag laddade hem och testade beta3 för Win igår och jag är klart positiv. Ok, det gick otroligt sakta ibland och saker och ting funkade inte alltid, men det är ju en beta-version. Även WinXP går ju sakta ibland och funkar inte alltid heller, och det är ju en rätt mogen produkt vid det här laget... ;-)

Eftersom Lightroom sägs vara utvecklat för proffs förväntade jag mig en rätt komplicerad applikation, så jag blev förvånad över att användargränssnitten var så enkelt, tydligt och intuitivt att komma in i (jag laddade även ner en provversion av Capture NX och där har de gjort bort sig rejält, för inget gick enkelt att hitta...)

Jag tror Lightroom definitivt kan vara intressant för mina behov, även som hobbyfotograf. Enda orosmolnet är väl att eftersom den är utvecklad för proffs så lär väl prislappen vara därefter? Är det någon som har hört ungefär var den hamnar i pris? Är det närmare Photoshop-nivå eller Elements-nivå?

/Håkan

En fråga...

I nuläget har jag två stycken arbetsstationer på två olika ställen. Jag har precis köpt en ny dslr och har inte hunnit ta många rutor med den. Nu kommer jag till lagringen och organisationen av mina bilder...

Jag vill ha allt material på en extern hårddisk (till att börja med, därefter utöka). Jag tycker att Adobe Lightroom ser mycket intressant ut och skulle gärna börja använda det när det blir färdigutvecklat. Katalog och kategoriseringsverktyget verkar också mycket smidigt.

Nu till min fråga: Är det möjligt att ha filerna + info om kataloger m.m. så att jag har allt samlat på min externa disk. Jag vill alltså kunna flytta disken mellan de båda datorerna men ändå behålla någon form av kataloginfo m.m. Så att lightroom fungerar likadant på båda datorerna.

Jag hoppas att det är någon som förstår vad jag menar och kan ge mig några råd, tips eller svar på min fråga. Det kan inte bara vara jag som har ett sådant problem.

/Jeppe

Har testat med en bild så länge. Lightroom är snabbare nu. Tänk vad man kan MANIPULERA! Så här såg det INTE ut när jag tog bilden. (Jag har medvetet INTE klonat bort telefonledningarna.)

Bilagor

• _dsc0869.jpg
    _dsc0869.jpg
    98.3 KB · Visningar: 121
ANNONS
Götaplatsens Foto