Annons

Lightroom Classic; Det blir inget filnamn i den exporterade bilden

Produkter
(logga in för att koppla)

Taylor

Aktiv medlem
Som Rubriken säger.

Helt plötsligt så följer inte filnamnet med när jag exporterar en unik namngiven bild. Bara för någon dag sedan blev det korrekt.

Låt säga att jag exporterar en bild med namn "kalle".
Normalt så döps bilden till "kalle-7106" vid export eftersom det är den 7106:e bilden kameran tagit.

Nu helt plötsligt, utan uppdateringar av varken OS-systemet eller Lightroom så döps filen bara till "Kalle".
Så när jag exporterar nästa bild så frågar datorn om den ska ersätta den första bilden.

Vad har hänt?

Är det nån inställning jag klantat mig med?

Jag har Mac OS Monterey 12.4 och Adobe Lightroom Classic 11.4.1

Jag är tacksam för hjälp.

Med vänlig hälsning, Peter

Är det inte en bock ✔️ framför det som ska tas med vid export, i den bilden du skriver in ”Kalle”? Någonstans där gör man den sträng som ska följa med, det troligaste är att man har tagit bort ✔️. Jag har inte LR framför mig, men jag har för mig att filsträngen skapas där

Tack för svar.

Det är in bock i-bockad vid "Ändra namn till" och sen en skrollruta där jag ställt in "Eget namn - ursprungligt filnummer". Det har alltid stått så sen jag började använda LRC.

Om det är det du menar.

Tack för svar.

Det är in bock i-bockad vid "Ändra namn till" och sen en skrollruta där jag ställt in "Eget namn - ursprungligt filnummer". Det har alltid stått så sen jag började använda LRC.

Om det är det du menar.
Jo, det var det jag menade. Så det ser rätt ut. Då har jag inga mer idéer

Det lustiga är att när jag går till Biblioteket och väljer en importerad mapp från förra veckan och exporterar en bild i den så får jag med mitt valda namn + ursprungligt filnummer.

Inställningarna är exakt lika i exportfönstret.

Jag har provat att raderat mappen med bilder jag har problem med och importerat in de på nytt.

Men det hjälpte inte. Det blir inget filnamn ändå.

Finns det nån bra support att fråga om sådana här problem.

Bilderna är taget med samma kamera.

Senast ändrad:
Det är så skumt.

Jag misstänkte att det kanske är för många RAW-filer i importerade i samma mapp så jag "styckade" upp de i olika mappar med ca 10-12 bilder i varje mapp, men det hjälpte inte.

Det lustiga är att när jag går till Biblioteket och väljer en importerad mapp från förra veckan och exporterar en bild i den så får jag med mitt valda namn + ursprungligt filnummer.

Inställningarna är exakt lika i exportfönstret.

Jag har provat att raderat mappen med bilder jag har problem med och importerat in de på nytt.

Men det hjälpte inte. Det blir inget filnamn ändå.

Bilderna är taget med samma kamera.
Testa o ställ frågan här , https://moderskeppet.se

Gå till exportera/namnge fil/ bocka i ändra namn till/ och ändra till "eget namn och ursprungligt filnummer" så bör du får tillbaka som du hade.

Vill man vara säker på att få svar på sina LR problem skulle jag absolut vända mig tiil:

I samma del av inställningarna som man specar den egna inställningen ger LR ett exempel på hur namnet kommer att se ut för vald fil. Visar det exemplet att du verkligen får med löpnumret?

I samma del av inställningarna som man specar den egna inställningen ger LR ett exempel på hur namnet kommer att se ut för vald fil. Visar det exemplet att du verkligen får med löpnumret?
Exporterar han ut en tidigare bild så stämmer strängen. Funderar på om det hänt något under importen av denna mapp? Något konstigt med filnamnet från kameran? Kanske ska prova på en ny import av nya bilder?

Hoppas TS hör av sig i tråden när och om det blir löst för att få reda på orsaken

Exporterar han ut en tidigare bild så stämmer strängen. Funderar på om det hänt något under importen av denna mapp? Något konstigt med filnamnet från kameran? Kanske ska prova på en ny import av nya bilder?

Hoppas TS hör av sig i tråden när och om det blir löst för att få reda på orsaken
Min fundering (som kanske är helt uppåt väggarna..) är om det snarere kan vara så att LR inte kan identifiera ursprungligt filnummer i dessa filer än att det är en bugg eller felkonfigurering i LR.

Markera exportförinställningen du har problem med och under "Namnge fil" gå in på redigera och skicka en skärmbild på hur ditt namnval ser ut.

1657980244586.png

Bör ju se ut som på nedanstående skärmbild

1657980312768.png

Eller är det möjligtvis så här du menar? Och att valet "Ursprungligt filnummer" numera heter "Suffix för ursprungligt nummer".

1657990956005.png

Eller är det möjligtvis så här du menar? Och att valet "Ursprungligt filnummer" numera heter "Suffix för ursprungligt nummer".

Visa bilaga 166063

Jag hittade det här stället att ändra i och det blev bra. Men det var lite struligt att få till det. Det verkar som man skulle göra det i en speciell ordning.

Men det lustiga är att när jag nu exporterat ut en bild så dyker Finder-fönstret upp direkt efteråt. Precis som att visa "titta vad jag gjort. Jag har exporterat en bild åt dig".
Det är skitjobbigt när jag jobbar i Photoshop, Topas AI och Instagram samtidigt.
MEN. Det få va så. Jag får väl leta upp nåt annat ställe och ändra i som kan vara orsaken till detta.
Nu gäller det inte bara den här batchen av importerade bilder utan nu gäller det alla andra importeringar som inte strulat tidigare.
Så det är nog bara en generell ändring. EN ruta eller knapp som jag kommit åt och ändrat av misstag.

Fast det gäller ju att hitta det stället av alla tusen ställen att ändra på :)

ANNONS
Götaplatsens Foto