Annons

Lightroom- flera datorer

Produkter
(logga in för att koppla)

Thompus

Aktiv medlem
Elements har jag kunnat installera på 3 st datorer (mina alla 3) med samma licens och jag undrar om det går att göra samma sak med Lightroom?

//Thomas

Hittade det här på Lightrooms FAQ-sida (http://www.adobe.com/products/photoshoplightroom/productinfo/faq/)

How many computers are covered by a single license of Photoshop Lightroom 1.1?

Subject to the terms of the End User Licensing Agreement, the primary user of the computer on which Photohop Lightroom (the “Software”) is installed may install a second copy of the Software for his or her exclusive use on either a portable computer or a computer located at his or her home, provided that the Software on the portable or home computer is not used at the same time as the Software on the primary computer. You may be required to contact Adobe in order to make a second copy. Photoshop Lightroom is sold as multi-platform software, which means it can be installed on either Mac OS X or Windows.

Så enligt licensen kan man göra två installationer . Om man sedan rent tekniska kan göra det på än flera datorer har jag inte hittat svar på.
/Thomas

Jag kan bekräfta att det funkar på två datorer; jag har LR 1.3 installerat på en PC och en Mac. Det funkar dessutom att köra dem samtidigt (lustig paragraf från Adobe...)

Det är mycket troligt att det som står i licensformuleringen är det "legala" men att det inte finns någon teknisk restriktion vad gäller antal installationer (har inte testat själv). Men enligt avtalet är du skyldig att köpa ytterligare licenser ifall du installerar på mer än två maskiner.

/Thomas

Har en liten fundering... När jag skulle beställa Lightroom kunde jag välja mellan två olika versioner; Mac-version och PC-version. Av detta drog jag slutsatsen att den jag valde (PC-versionen) inte går att installera på en mac, stämmer det? Om jag nu vill ha Lightroom på en Mac och PC samtidigt (eller vill flytta mitt lightroom bibliotek till en Mac från PC), måste jag då köpa en till licens/programvara?

/Carl

Carl Andersson skrev:
Har en liten fundering... När jag skulle beställa Lightroom kunde jag välja mellan två olika versioner; Mac-version och PC-version. Av detta drog jag slutsatsen att den jag valde (PC-versionen) inte går att installera på en mac, stämmer det? Om jag nu vill ha Lightroom på en Mac och PC samtidigt (eller vill flytta mitt lightroom bibliotek till en Mac från PC), måste jag då köpa en till licens/programvara?

/Carl
Lightroom går utmärkt att installera med samma serienummer på både Windows och OS X.
(Både version 1 & 2).

Photoshop funkar inte med samma serienummer.
Däremot så finns det vissa möjligheter att flytta över licenser från ett operativsysten till ett annat.
(Krävs dock att du har den nyaste versionen av programmet i fråga).

/Daniel.

Senast ändrad:
ANNONS