Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lightroom och keywords?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dimage7d

Aktiv medlem
LR ser ju ut som ett trevligt program men när jag ser "keywords" för att organisera får jag frossa.
För mig betyder keywords att man måste sätta sig ner en rejäl stund för att hitta på ett system med kw att använda för när man sitter där med 100000 bilder vill man inte gärna organisera om dom.
Vad jag sett är dessutom kw i LR inte hirearkiska, dvs man kan inte ha en trädstruktur av kw, t.ex: "platser" - "sverige" - "luleå" - "skärgården"

I det utsökta iMatch har man trädstruktur och det gör att det är otroligt enkelt att med 100000 bilder organisera om kategorierna. T.ex om "platser - sverige - luleå - skärgården" börjar innehålla för mycket bilder så tar det bara några minuter att dela upp dom bilderna i "platser - sverige - luleå - skärgården - inre" och "platser - sverige - luleå - skärgården - yttre".
Sedan kan man i kategoriträdet klicka på ex "platser - sverige - luleå - skärgården" och få fram bilder från både yttre och inre skärgården eller klicka på "platser - sverige - luleå - skärgården - inre" för att få endast inre skärgården.
Det är otroligt intuitivt och fungerar super.

Går det att arbeta på liknande sätt i LR?

hej

vi har ventilerat det i en annan tråd.

Du kan ha sökorden hirarkiskt, o det är väldigt enkelt dessutom. Det finns dessutom flaggor o färger, de tre systemen har olika scope, dvs räckvidd inom och utanför en collection.

så sök lite på ligthroom, det är snart 10 trådar om programmet från databser o backuper osv.

jag har även sammanställt mina frågor o de svar jag fått i en pdf du kan ladda ner på min hemsida, där har jag skrivit hur jag tror jag kommer att lägga mig gällande sökord.

www.roine.nu sen väsnter kolumn längst ner har du länken.

Roine

Lightroom kraschar

Hej Roine!

Nu har jag laddat ner demon av LR och börjat impotera ca 70000 bilder, flera gånger har den kraschat. Om man gör något annat i LR samtidigt verkar det krascha lättare.

Har en Athlon64 dual core och en i övrigt sprillans ny dator, Windows XP,

Har i alla fall läst ditt dok och hittat keywordhanteringen, den verkar helt ok, med hierarki som du sa, perfekt. Metadatabrowsern är ju också coll. Verkar helt klart vara utkastet till ett riktigt användbartt program.

hej

japp, finns mycker godis här gällande datadelen

det jag klurar på nu r hur använda färgkodningen

man måste ju skilja på rena nyckelord man kan söka på, tex en stads namn, ett land och sånt som man vill filtrera på, tex typer

jag leker just nu med tanken använda färgningen olika för de 4 olika grundkategorierna jag har, har ju modeller, resor, övrigt o sen jpg-scannade just nu.

Tänker mig att jag kodar typen som jag sa, på resor kan tex den röda stå för "must see", dvs såna motiv som alla som besöker den orten, landet måste se, men i modellvärlden kanske det står för att den bilden är med i urvalet på min eller modellens hemsida

det är huvudspåret för färgerna

Stjärnorna sen vet jag inte än hur hantera, jag lyckas ju inte så bra med fotandet att rangordnigen är betungande o behöver datastöd direkt, utan det är sen rätt uppenbart vilka som kan vara kvar o sen kan man ju stacka de andra lite mindre bra bakom så den minst dåliga är först.

Så^* klassning 1-5 blir nog initialt oanvänt här

Roine

ANNONS
Götaplatsens Foto