Annons

Lightroom och PS CS4

Produkter
(logga in för att koppla)

Stisse

Aktiv medlem
Hej,

När jag väljer en bild i lightroom 2.1 som jag ska editera i PS4 så väljer jag "Edit a copy",
lightroom skapar då en dublett och öppnar den i PS4.

när jag sedan sparar bilden i PS som en PSD så läggs den inte till i Lightroom.. Väldigt störande då jag spar alla bilder jag jobbar med som PSD.

Måste då manuellt lägga till min PSD fil i lightroom..

Har jag missat något eller är det någon om inte tänkte till när dom tänkte på integration mellan dessa två program??

/Stefan Krantz

Hej!

När du väljer Edit in Photoshop ska rutan Stack with original vara ikryssad.
Tillbaka i Lightroom efter det att du har sparat bilden i Photoshop så högerklickar du på mappen med bilderna och väljer Synchronize folder, (Library modulen). Dom sparade bilderna kommer då upp i Lightroom.
Hade du haft originalet i DNG istället för JPG så hade du sluppit det steget

Christer

Hej!

När du väljer Edit in Photoshop ska rutan Stack with original vara ikryssad.
Tillbaka i Lightroom efter det att du har sparat bilden i Photoshop så högerklickar du på mappen med bilderna och väljer Synchronize folder, (Library modulen). Dom sparade bilderna kommer då upp i Lightroom.
Hade du haft originalet i DNG istället för JPG så hade du sluppit det steget

Christer
Hej
bra tips nu har jag lärt mig ngt också! Fråga importerar du bilderna som DNG istället för RAW som tydligen skiljer sig mellan kameratillverkarna. Andra frågan, redigerar ni enbart virituella kopior eller? Jag vill gärna se båda bilderna i LR, rädd att skriva över originalet! :)

Hej
bra tips nu har jag lärt mig ngt också! Fråga importerar du bilderna som DNG istället för RAW som tydligen skiljer sig mellan kameratillverkarna. Andra frågan, redigerar ni enbart virituella kopior eller? Jag vill gärna se båda bilderna i LR, rädd att skriva över originalet! :)

Du skriver aldrig över originalet, metadatat presenterar originalet med förändringar så det är därför du "tror" att den blir överskrivet.

Jag brukar alltid skapa virtuella kopior för att kunna testa olika vinklar och behålla "original" utseendet.

Peter

Jag tar alla bilder i rawformat. Vid importen av bilderna så har jag valt att omvandla dom till DNG. Fördelen med det är att all metadata och ändringar sparas direkt i filen till skillnad mot rawfiler där infomationen sparas i en särskild sidecarfil (XMP-fil).
Sen förstår jag inte riktigt varför du väljer alternativet "Edit a copy" när det är bättre att välja "Edit a copy with Lightroom Adjustments" och sen spara filen som psd i Photoshop.

Christer

ANNONS
Götaplatsens Foto