Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lightroomhjälp, desperat behov

Produkter
(logga in för att koppla)

AndersW82

Medlem
Jag har tidigare mest jobbat med aperture till mac men tänker börja jobba med lightroom. När man ändrar något i en bild med aperture så förblir masterversionen oförändrad och det bildas en ny version. Jobbar lightroom på samma sätt eller kommer orginalbilden att bli ändrad också.

om du högerklickar på bilden och väljer "create virtual copy" så bildas en en kopia som bara finns i programmet

Som sagt, originalet är oförändrat, alla förändringar lagras i LR:s databas och kan ångras även efter du stängt ner programmet. Någon kopia på den redigerade bilden skapas inte av LR.

Som sagt, originalet är oförändrat, alla förändringar lagras i LR:s databas och kan ångras även efter du stängt ner programmet. Någon kopia på den redigerade bilden skapas inte av LR.

Du kan också lagra ner infon till bilden om du vill. Det betyder inte att originalet förstörs. Ändringarna finns bara som instruktioner i blidhuvudet och LR läser den varje gång bilden öppnas. Du kan alltså reversera alla ändringar om du vill

Tack för hjälpen och tipsen, är det nån som vet vilka radikala skillnader det är på aperture och lightroom, om det finns några alls

Vad jag begript är det enda sättet att spara en ändrad bild från Lightroom att exportera den. Då sparas bilden med de ändringar man gjort i det format man vill på den plats man önskar. Fortfarande finns originalbilden kvar som råfil (eller DNG om man valt det). Man kan när som helst gå tillbaka till den och börja om från början. Precis som på analogtiden då man hade negativet kvar efter aldrig så många mislyckade kopieringar.

Skapa virtuell kopia har jag aldrig testat, vet inte vad det innebär.

Det innebär att det skapas en kopia av bilden i databasen. Det är fortfarande en och samma orörda originalfil som utgör grunden. Kopian tar minimalt med plats eftersom det bara är en post i databasen, ingen fil på din hårddisk.

Detta är mycket praktiskt om du t ex vill göra två olika beskärningar eller en svart-vit och en färgversion av samma bild.

Vad jag begript är det enda sättet att spara en ändrad bild från Lightroom att exportera den. Då sparas bilden med de ändringar man gjort i det format man vill på den plats man önskar. Fortfarande finns originalbilden kvar som råfil (eller DNG om man valt det). Man kan när som helst gå tillbaka till den och börja om från början. Precis som på analogtiden då man hade negativet kvar efter aldrig så många mislyckade kopieringar.

Skapar du en virtuell kopia blir det bara en kopia inne i Lightroom. Det tar alltså inte upp mer plats i datorn med en bild till. Gör du en virtuell kopia kan du också lättare se "före och efter". (Det finns andra sätt men så gör jag)

ANNONS
Götaplatsens Foto