Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ligtroom kan man spara layout sidor i tex tiff?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har någonstans läst att man inte kan använda layoten i bröllops programmet till att välja exakt storlek o spara i tex tiff eller jpg utan bara som psd för export till att köpa fotobok. Har någon här testat själv layout programmet är det lätt jobbat?
http://www.fotosidan.se/cldoc/lightroom-4-nya-reglage-och-lagre.htm

Menar du att du vill göra fotoboken med en PSD-fil eller TIFF-fil som underlag? Det låter i så fall som en ovanlig lösning. Vilket företag printar böcker med sådana filer?

Menar du att du vill göra fotoboken med en PSD-fil eller TIFF-fil som underlag? Det låter i så fall som en ovanlig lösning. Vilket företag printar böcker med sådana filer?

Som underlag för en egen tillverkning av fotobok i t.ex. InDesign så funkar Tiff bättre än Jpeg.

Men InDesign funkar ännu bättre med PSD filer nuförtiden så jag ser inte någon anledning att jobba med TIFF filer längre i det programmet.

mitt företag ;-)
jag kör egna böcker o printer på min lilla skrivare. Vad jag behöver är att kunna bestämma sidors storlek helt själv o kör helst tiff. Det jag undrar över är om det är möjligt o om programmet är smidigt att använda o att layoten är bra o mycket att välja på. Idag gör jag layouten själv.

Bilagor

• DSC_9261st.jpg
    DSC_9261st.jpg
    34.1 KB · Visningar: 218
mitt företag ;-)
jag kör egna böcker o printer på min lilla skrivare. Vad jag behöver är att kunna bestämma sidors storlek helt själv o kör helst tiff. Det jag undrar över är om det är möjligt o om programmet är smidigt att använda o att layoten är bra o mycket att välja på. Idag gör jag layouten själv.

Det är på inga sätt lika flexibelt som att göra det själv :)

Har ingen erfarenhet av LR, så där kan jag inte tipsa om något. Spontant skulle jag säga InDesign för att få full frihet i layouten. Det går inte att spara Tiff från ID, men varför inte PDF?

Har ingen erfarenhet av LR, så där kan jag inte tipsa om något. Spontant skulle jag säga InDesign för att få full frihet i layouten. Det går inte att spara Tiff från ID, men varför inte PDF?

brukar inte köra PDF men det borde funka minst lika bra lika bra min rip tar PDF (image print)
vilka fördelar tycker du det är att köra PDF Mats?

visst det går att göra egna men vissa tar lite längre tid att göra.

Bilagor

• babyex.jpg
    babyex.jpg
    37.9 KB · Visningar: 185
brukar inte köra PDF men det borde funka minst lika bra lika bra min rip tar PDF (image print)
vilka fördelar tycker du det är att köra PDF Mats?

När jag tänker efter är det nog egentligen ingen fördel att köra PDF mot en skrivare. Det är ju annorlunda i offsettryck m.m, där får ju all vektorgrafik, text, grafik, loggor etc, en betydligt högre upplösning än bilder (vanligtvis 2540 dpi). I en tiff eller annat pixelformat får allting samma upplösning vilket kan göra små texter lite taggiga. Men en skrivare har ju bara en upplösning och då vinner man inget att gå via PDF. Dessutom är färgstyrningen lite krångligare via Acrobat enligt mitt tycke.

Att göra layouten i ID dock smidigt och snabbt om man är hemma i det programmet. Dessutom slipper man mallstyrda layouter om man tycker det är viktigt.

ANNONS
Götaplatsens Foto