Annons

Lite frågor om e-ttl med 350d

Produkter
(logga in för att koppla)

Roennis

Aktiv medlem
Hej!

Har inte förstått det där med e-ttl och e-ttl II riktigt.
Har jag fel om e-ttl är mycket sämre och gör t. ex. inte mätningar med en förblixt?

Riktigt sugen på en sån så det vore sjysst om ni kunde hjälpa mig :).

*puh*
Det va skönt att höra :D.
Läste 26 sidor på canons hemsida om blixtar och tänkte att dom använde e-ttl II i hela "reportaget" och tänkte: "de här ser ju riktigt najs ut". men sen när jag kommer ner till listan om vilka kameror som tillåter e-ttl och e-ttl II så sjönk humöret :p.
Men nu steg det igen, när jag fick veta detta :)

Men din 350D stödjer ettl-2

Här e några av de stora skillnaderna

Improved flash metering algorithms.

First, E-TTL II examines all evaluative metering zones both before and after the E-TTL preflash goes off. Those areas with relatively small changes in brightness are then weighted for flash metering. This is done to avoid the common E-TTL problem of highly reflective materials causing specular highlights in a flash-illuminated image and throwing off the flash metering. Normally E-TTL II uses evaluative algorithms for its flash metering, but the EOS 1D mark II has a new custom function (CF 14-1) that lets you use centre-weighted averaging rather than evaluative metering for flash metering if you prefer.

Distance data incorporated into some calculations.

Second, E-TTL II can use distance data when it’s available. Many EF lenses (see list in next section) contain rotary encoders that can detect the current focus distance. For example, if your camera is focussed on an object 4 metres away then the lens will send this approximate focus distance data to the camera body.

Under certain conditions the distance data is factored into the calculations for determining proper flash output. This is particularly useful if you use the focus and recompose method without setting FEL - the new system can help minimize flash metering errors under these conditions. Canon describe the new system as essentially metering flash data across a flat plane rather than a point.

Up until now distance data hasn’t really been used much by EOS cameras. Some PIC (icon modes) apparently incorporate distance data into their exposure calculations, but that’s really been about it. E-TTL II is the first really useful application of this information that Canon have implemented, and is obviously very similar to the fashion in which Nikon have long relied on distance data for their flash metering system.

Roennis skrev:
http://www.canon.se/For_Home/Produc...chnologies_Features/E-TTL_II_Flash_System.asp

Tryck på det röda "här"et lite längre ner så kommer det upp en adobe-fil med massor med nyttigt om blixtar.
Längst ner så finns det en lista som kan ha e-ttl II.

Jag kollade nyss genom tabellen i PDF-filen du hänvisar till, och blev lite förbryllad.
Enligt den så stöder 350D INTE ettl-II (endast ettl), medan 300D stöder ettl-II.
Kan det verkligen stämmma att Canon valt att nedgradera blixtautomatiken till en nyare kameramodell?

Vidare kan man även se i tabellen att 300D stöder några fler blixtautomatikegenskaper också jämfört med 350D.

400D är inte med i tabellen, vet någon ifall den stöder ettl-II?

Roennis skrev:
*puh*
Det va skönt att höra :D.
Läste 26 sidor på canons hemsida om blixtar och tänkte att dom använde e-ttl II i hela "reportaget" och tänkte: "de här ser ju riktigt najs ut". men sen när jag kommer ner till listan om vilka kameror som tillåter e-ttl och e-ttl II så sjönk humöret :p.
Men nu steg det igen, när jag fick veta detta :)

Vilken sida?

Camera units which support E-TTL II:
EOS 1D mark II, EOS 30V/33V/7S/Elan 7N/Elan 7EN, EOS 20D/20Da, EOS 350D/Rebel X Digital/Kiss N Digital, EOS 400D/Rebel XTi Digital/Kiss X Digital, 1D mark IIN, 1Ds mark II, 1D mark III, 5D, 30D.

Flash units which support E-TTL II:
All EX series Speedlites: 220EX, 380EX, 420EX, 430EX, 550EX, 580EX, 580EX II, MR-14EX, MT-24EX.

Canon

roinek skrev:
Camera units which support E-TTL II:
EOS 1D mark II, EOS 30V/33V/7S/Elan 7N/Elan 7EN, EOS 20D/20Da, EOS 350D/Rebel X Digital/Kiss N Digital, EOS 400D/Rebel XTi Digital/Kiss X Digital, 1D mark IIN, 1Ds mark II, 1D mark III, 5D, 30D.

Flash units which support E-TTL II:
All EX series Speedlites: 220EX, 380EX, 420EX, 430EX, 550EX, 580EX, 580EX II, MR-14EX, MT-24EX.

Canon
Ja, då får jag väl lita på dig då roine :p.
För att vara extra säker får jag nog skicka ett mail till Canon.

Tack för bra och snabba svar!

Hej
Klippte texten ur dokumentet jag länkade till ovan.
Men för att hela konceptet skall funka fullt ut skall gluggen också räknas in, den måste ge avståndsinfo.
Det finns nog en hel del sidor som beskriver vilka det är.

Roine

Sen måste jag fråga en fråga ang. 430ex (en sån jag tänkt köpa).
Kan man vrida huvudet åt sidan? hittade inte info om det..

Du kan vrida huvudet men inte så mycket som jag ibland skulle vilja när du har kameran i porträttläget.

Riktar du blixten rakt fram, så kan du vrida huvudet 180 grader åt vänster men enbart 90 grader åt höger. Dvs i mitt fall när jag håller kameran på höjden, så kan jag bara vinkla blixten rakt upp. För mig så känns det bakvänt att vrida kameran åt andra hållet för att kunna vrida blixten vänstervarv.

Var det någon som begrep detta?

//Micke

Minita skrev:
Du kan vrida huvudet men inte så mycket som jag ibland skulle vilja när du har kameran i porträttläget.

Riktar du blixten rakt fram, så kan du vrida huvudet 180 grader åt vänster men enbart 90 grader åt höger. Dvs i mitt fall när jag håller kameran på höjden, så kan jag bara vinkla blixten rakt upp. För mig så känns det bakvänt att vrida kameran åt andra hållet för att kunna vrida blixten vänstervarv.

Var det någon som begrep detta?

//Micke
Så du menar att om man vrider huvudet 180 grader åt vänster så kommer mitt framför ansiktet?

Om du håller kameran "vanligt" så kan du vrida blixthuvudet 180 grader åt vänster så att blixten slår rakt i ansiktet på dig själv....

men

Givitvis så vinklar du även blixthuvudet lite uppåt och skjuter blixtljuset ovanför ditt huvud t.ex. in i en hörna mellan tak och vägg och får ganska mjukt blixtljus i rummet.

//Micke

Sen en till fråga (kommer säkert kommer flera frågor).
Om man köper ett stativ och vill sätta blixten på det. Vad ska man köpa då?

Förlåt om jag var otydlig :p.
Menade vad man behöver köpa till blixten, fot eller liknande, för att kunna fästa den i stativet.

Funkar en ir-sändare på 430ex?

hej
om du vill använda automatiken i systemet, dvs att kameran mäter gäller:
en sändare, tex st-e2 eller 550/580EX
mottagande blixt är nån ur EX serien

eller
kabeln, off shoe coord

Du kan inte använda en ir sändare direkt med Canons prylar. Då får du köpa till ett ir-öga och tappar därmed intelligensen.

Men läs pappret jag länkade till.

Roine

ANNONS
Götaplatsens Foto