Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lite frågor

Produkter
(logga in för att koppla)

sprite

Medlem
Tjenare

Som några här redan vet så har jag beställt en 350D kamera, och i väntan på att den ska komma så tänkte jag plugga lite :)

Läste precis i en tråd där någon skulle välja bland två objektiv, så jag undrar hur man läser av dom, och vad allt betyder. Objektiven var dessa:

Sigma 135-400/4,5-5,6 EX DG APO
70-300mm f/4.5-5.6G AF-S VR Zoom-Nikkor

Sen undrar jag över vad är man ska leta efter ifall man ska införskaffa en Macro objektiv, samt ett objektiv för "alldagliga" saker.

/ Christopher

sprite skrev:
Tjenare

Som några här redan vet så har jag beställt en 350D kamera, och i väntan på att den ska komma så tänkte jag plugga lite :)

Läste precis i en tråd där någon skulle välja bland två objektiv, så jag undrar hur man läser av dom, och vad allt betyder. Objektiven var dessa:

Sigma 135-400/4,5-5,6 EX DG APO
70-300mm f/4.5-5.6G AF-S VR Zoom-Nikkor

Sen undrar jag över vad är man ska leta efter ifall man ska införskaffa en Macro objektiv, samt ett objektiv för "alldagliga" saker.

/ Christopher

Tamron 90/2,8 är en höjdare. Bättre macro är det svårt att finna till det priset. Brännvidden passar utmärkt till porträtt också.

http://www.cyberphoto.se/

Måste även nämna en annan superglugg som passar utmärkt för allmänna fototurer och när lite mer ljusstyrka krävs (ej macro). Sigma 30/1,4 (se samma länk). Det är den skarpaste glugg jag äger. Naturligtvis har du också Canons egna optik att välja bland, men när kvalitet även finns hos alternativa tillverkare till ett avsevärt lägre pris så...

/K

det är ganska så basic frågor du ställer men det tar en tid att svara... det finns säkert någon artikel om det här på fs... men jag förklarar det viktigaste i alla fall... om det står tex 70-300mm så betyder det att det är objektivets brännvidd... om man ska förenkla det lite så zoom då, fast det är egentligen helt fel benämning... men efter det så brukar det stå/4-5.6 eller liknande... det betyder bländartalet, desto mindre bländartal (desto större bländare) desto ljusstarkare är objektivet, det brukar alltså vara att ju lägre tal det är efter desto bättre objektiv. det stämmer inte alltid men oftast... så hoppas det redde ut lite, men jag rekomenderar att läsa artiklar här på FS och att låna någon fotobok på bibblan...

sprite skrev:
Vet ni några bra böcker?

Jag har ett ton av böcker. Den senaste jag fick var ICA-förlagets nya utgåva av "Stora fotoboken", Skriven av John Hedgecoe. Boken (ca 300sidor) tar upp en hel del matnyttig "basic" och mer avancerad teknik både vad gäller kamera med tillbehör, kompossition, allmänt bildtänkande/skapande och lite efterarbete. Dessutom många snygga bilder.

Vet inte riktigt vad den kostar, men kan rekomendera den starkt.

/K

Nikkor-objektiven passar endast Nikons och Fujis kameror inte din Canon.

På Sigmas hemsida kan du läsa om deras beteckningar på objektiven.

DG digitalanpassad. Passar även analoga kameror.
DC för digitalkameror, ej analoga
APO med apokromatiska linser. Kvalitetsglas
EX exklusiv modell, lite "lyxigare"

En matnyttig länk om objektiv mm:
http://www.photozone.de/8Reviews/index.html

ANNONS
Götaplatsens Foto