Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lite hjälp med Script

Produkter
(logga in för att koppla)

Master M6

Aktiv medlem
Hej alla Photoshop experter, jag kommer om 1 månad fotografera ett stort event som kommer ske under 2 veckor där det kommer bli runt 400 bilder per dag.

Jag har precis gått över till att använda Lightroom och det är helt underbart problemet är att de bilder som går genom måste behandlas:

1 Göras om till 640*400
2 Lägga på min signatur som jag alltid vill ska läggas nere i höger hörn.

Min plan var att lägga min signatur som ett lager över bilderna men jag skulle vilja automatisera det hela... Finns det några alternativ jag kan välja mellan? Har hört en massa om script och liknande.

Tack för hjälpen

Har jag helt uttryckt mig fel eller går det inte att göra på ett smidigt sätt?

Hur gör du om du har ett stort antal bilder som ska behandlas då bildens storlek ska göras om samt ett lager ska läggas på?

Kan du inte låta Lightroom göra detta? Vid export kan du välja bildstorlek och om du markerar rutan Add Copyright Watermark så får du med text du skrivit i metadatafältet Copyright.

Hälsn
Henrik

Skapa en funktionsmakro som lägger till ditt namn i högra hörnet.
Därefter>Arkiv>script>bildprocessor>spara som jpg> anpassa måtten till det du vill ha: 640 och 400>kryssa i funktionsmakro där ditt namn sätts ut.

ANNONS
Götaplatsens Foto