Annons

Lite sugen på två styck gluggar till Nikon D300S

Produkter
(logga in för att koppla)

jojje35

Aktiv medlem
Hej !
Lite sugen på gluggar till min Nikon D300s, men vet inte vilka jag ska välja på, gillar att fota insekter och landskap..... Jag kan säga att jag har Nikon Objektiv AF 28-300/3,5-5,6G ED VR II AF-S på min kamera nu..

Och det är dessa jag sitter och funderar på :

Nikon Objektiv AF 70-200/2,8G AF-S ED VR II New
Zeiss Objektiv Makro Planar T* 100/2,0 ZF.2 CP
Nikon Objektiv AF 200/4,0D IF Micro Nikkor
Sigma Objektiv AF 150/2,8 EX DG OS HSM APO Macro
Sigma Objektiv AF 150-500/5-6,3 DG OS APO HSM

Jag vet att det skiljer i priser, men jag är ute äffter bra gluggar.....

Jag hoppas att det fins någon som kan hjälpa mig?

Alla är tokfina, men det skiljer så mycket mellan dem att man inte kan jämföra dem rakt av. Till landskap "brukar" man ha mer vidvinkliga objektiv

70-200/2,8 är ju fantastiskt på alla sätt och helt klart något att satsa på bara för att. Fast å andra sidan har du ju upp till 300 mm på ditt vanliga objektiv så det enda du skulle vinna är ju ljusstyrkan.

Zeiss får du bara manuell fokus med och ger bara 1:2 i förstoring till skillnad mot vanliga macro som ger 1:1 för mindre pengar och dessutom har autofokus. Köp det gärna om du vet vad du ger dig in på, men det är nog inget nybörjarobjektiv....

Sigma 150 macro är det enda av dem du kommer att kunna ta bra insektsbilder med om man bortser från Zeiss.

Sigma 150-500 är väl rätt prisvärt men inte superskarpt och så. Zoomar med så mycket omfång blir sällan det. Vad skulle du använda det till?

Alla är tokfina, men det skiljer så mycket mellan dem att man inte kan jämföra dem rakt av. Till landskap "brukar" man ha mer vidvinkliga objektiv

70-200/2,8 är ju fantastiskt på alla sätt och helt klart något att satsa på bara för att. Fast å andra sidan har du ju upp till 300 mm på ditt vanliga objektiv så det enda du skulle vinna är ju ljusstyrkan.

Zeiss får du bara manuell fokus med och ger bara 1:2 i förstoring till skillnad mot vanliga macro som ger 1:1 för mindre pengar och dessutom har autofokus. Köp det gärna om du vet vad du ger dig in på, men det är nog inget nybörjarobjektiv....

Sigma 150 macro är det enda av dem du kommer att kunna ta bra insektsbilder med om man bortser från Zeiss.

Sigma 150-500 är väl rätt prisvärt men inte superskarpt och så. Zoomar med så mycket omfång blir sällan det. Vad skulle du använda det till?

Fota flyguppvisningar och när manär på djurparker mm

Någon svarade att Sigmas 150mm är den enda du kan få bra insektbilder med. Hmmm. Har själv en Nikon 105/2,8 VR som jag använder till bl a insektsfotografering. Det är ett mycket bra objektiv som dessutom funkar hur fint som helst tillsammans med Nikons telekonvertrar. Har använt den tilsammans med 1,4 och 1,7 med mycket bra resultat. Häromdagen fick jag äntligen tillfälle att testa 105an tillsammans med TC-20E III och det gjorde mig inte besviken.

Några bilder med ovanstående kombo.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=2307705&target=_blank
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=2307702&target=_blank

/FW

Ursäkta att jag frågar men jag förstår inte riktigt hur du kommit fram till dessa objektiv??? Alltså du har en DX kamera och en superzoom för FX och så är du inne på massa alternativ som i princip konkurrerar med 28-300 iställer för kompletterar den? Samtidigt som du vill fota makro och landskap?

Om du hade en D700 hade jag starkt rekommenderat kombon 16-35/4 + 28-300 + 105/2.8 mikro.

18-200 är passar ju bättre till D300s än 28-300? Vill du köra landskap så är det väl vidvinkel du ska leta efter och då är det 10-24 som du ska ha? Men om du snart ska uppgradera till FX ja då kan du köra på 16-35.

Någon svarade att Sigmas 150mm är den enda du kan få bra insektbilder med. Hmmm.

/FW

Ja, av de fyra han räknade upp är det den enda :)

Edit: Sorry, hade helt missat Nikon 200/4 macro som förstås också går bra. Tillsammans med en hel hög andra macroobjektiv på marknaden.

Du har inte funderat på Nikons fasta 300/4 och kenkos mellanringar. På det sättet får du både ett riktigt bra tele (som du kan utöka med en konverter) och ett bra tele-macro.

Någon svarade att Sigmas 150mm är den enda du kan få bra insektbilder med. Hmmm. Har själv en Nikon 105/2,8 VR som jag använder till bl a insektsfotografering. Det är ett mycket bra objektiv som dessutom funkar hur fint som helst tillsammans med Nikons telekonvertrar. Har använt den tilsammans med 1,4 och 1,7 med mycket bra resultat. Häromdagen fick jag äntligen tillfälle att testa 105an tillsammans med TC-20E III och det gjorde mig inte besviken.

Några bilder med ovanstående kombo.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=2307705&target=_blank
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=2307702&target=_blank

/FW[/QUOT

Tack för svaren, ska nog titta på detta, verkar vara väldigt intresant...

Ursäkta att jag frågar men jag förstår inte riktigt hur du kommit fram till dessa objektiv??? Alltså du har en DX kamera och en superzoom för FX och så är du inne på massa alternativ som i princip konkurrerar med 28-300 iställer för kompletterar den? Samtidigt som du vill fota makro och landskap?

Om du hade en D700 hade jag starkt rekommenderat kombon 16-35/4 + 28-300 + 105/2.8 mikro.

18-200 är passar ju bättre till D300s än 28-300? Vill du köra landskap så är det väl vidvinkel du ska leta efter och då är det 10-24 som du ska ha? Men om du snart ska uppgradera till FX ja då kan du köra på 16-35.

Om jag ska fota flyguppvisningar, och tänkt att uppgradera mig till D700. vilket objektiv skulle du välja då?

Om jag ska fota flyguppvisningar, och tänkt att uppgradera mig till D700. vilket objektiv skulle du välja då?

Tack för de svar jag fick av dig, skall verkligen fundera på detta,

Det är det här du kan rekomendera ?

Nikon Systemkamera D700 kamerahus
Nikon Objektiv AF 16-35/4,0G ED VR AF-S
Nikon Objektiv AF 105/2,8G IF ED VR AF-S
Nikon Konverter AF-S TC-20E III 2x

Tack för de svar jag fick av dig, skall verkligen fundera på detta,

Det är det här du kan rekomendera ?

Nikon Systemkamera D700 kamerahus
Nikon Objektiv AF 16-35/4,0G ED VR AF-S
Nikon Objektiv AF 105/2,8G IF ED VR AF-S
Nikon Konverter AF-S TC-20E III 2x

För flyguppvisningat så räcker det där inte långt ärligt talat, såvida du inte tänkte plåta maskinera på marken.

Du har ju redan en 28-300... den borde väl funka rätt långt?

Om du vill ha ännu bättre så kostar det därefter. 200-400 eller 400/4 funkar ju bra men inget som kreti och pleti har råd med....

ANNONS
Götaplatsens Foto