Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

liten analog mellanformatare

Produkter
(logga in för att koppla)

trax

Aktiv medlem
Fotograferar mycket analogt både småformat och mellan. Har 2 pentax mellanformatare men är på jakt efter en mindre och smidigare sådan. Fanns ju riktigt gamla kompakta voightländer men är ute efter något nyare, typ från 70-80 och framåt. Utbytbara objektiv vore ett plus. Tips?

Det blir nog svårt att hitta någon mellanformatare med utbytbara objektiv som är liten. De enda jag sett som varit små är bälgkameror med fasta objektiv.

Har själv diverse mellanformatare liggande (alldeles för många...) med och utan utbytbara objektiv, och ifall du råkar bo i närheten av Göteborg kan du komma och "känna" på de jag har. De enda av dessa som är små och kan gå ner i en ficka är ett antal Zeiss Super Ikonta-modeller samt en Voigtländer Bessa II.

Mellanformatare som är förhållandevis små och framför allt smidiga att jobba med är mamiya 6 & 7.
Själv kör jag med hasselblad som är bra men klumpig och jämförelsevis långsam att jobba med.

Mamiya 6 eller 7
Nästa bör vara Fuji 6x9, Har för mig att den fanns i ngn tidig 6x7 variant men jag kan ha fel. Den har (om jag kommer ihåg rätt fabrikat) utbytbara objektiv.
O "sist" i Pentax 6x7

KLumpighetsligan bör vinnas av Fuji 6x17, en enorm kamera.

Mamiya 6 är riktigt liten och mycket mindre än Mamiya 7 som inte har intrycktbart objektivfattning (för transport).

Fuji GA645Zi. Zoomobjektiv, autofokus skarpt. Ger negativ 15 st 6x4,5. Klart smidigare än Bladaren och liknande, men ingen pocketkamera om man inte har stora fickor.

tack för svaren och tack FlyerOne för erbjudandet men bor tyvärr i Stockholm.

Nu måste det ju inte nödvändigtvis vara utbytbara objektiv om det fasta är skarpt och genererar fina bilder men helst 6x6 eller 6x7!
Mamiya 6/7 har jag inte sett live men låter ju intressant, speciellt 6:an som verkar mindre. Fattar jag det rätt att 6:an inte tar 7:an objektiv?

ANNONS
Götaplatsens Foto