Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Liten storlek men hög kvalité -hur?

Produkter
(logga in för att koppla)

Obbe

Aktiv medlem
Hur går man bäst till väga för att få en bild att "väga" mindre men ändå bibehålla en hög kvalitét? Upptäckte detta förhållande när jag tankade hem en bild från ett av mina album här på sidan. Bilden är 640x344 och väger 23,7Kb, kvalitéten är i det närmaste samma som orig. med samma mått vilken väger betydligt mer.
Går det via PS eller krävs något annat program?

? Men det är ju just det som är kruxet, att storleken på mina två bilder är densamma (pixlarna) men vikten är totalt olika, trots bibehållen kvalitét. Jag förstår inte vad du menar. (Men så är jag ju snart 35år oxå ;) )

Den mindre bilden är hårdare komprimerad, dock ej alltid synligt för blotta ögat utan närmare granskning. Du kan ju leka i PS med kompressionsgraden då du sparar en jpg så ser du filstorleken och hur kompressionen påverkar kvaliteten. Skulle gissa att då man tankar upp något för visning till fotosidan så sparas bilden om ytterligare en gång med en viss kompressionsgrad.

Mvh

Mårten

För att kunna se kompressionsresultatet i PS skall du välja spara för webben, men det visste du kanske redan. Olika motiv tål olika mycket kompression. Olika betraktare har naturligtvis också olika krav.

ANNONS
Götaplatsens Foto