Annons

Litet typsnitt ...?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ola Rockberg

Aktiv medlem
Förstår inte varför texten blir så liten på bilder som jag har beskurit i PS? Det är inga problem att skriva med vilken textstorlek som helst på en orginalbild men så fort jag beskär bilden i PS går det inte att förstora upp texten ... varför?

Vad är det som inte går?

Att omforma fritt?

Eller att skriva i hur många punkter texten ska vara?

Lasse: Njaaa, riktigt så enkelt var det inte! När jag skriver in 1296pkt blir det forfarande pyttelitet.

Jag har fotat i raw och öppnar bilden i PS i orginalstorlek. När jag klickar på textmarkören och ska ska skriva text fungerar det helt OK. Beskär jag sedan bilden till låt säga 50% av orginalstorleken och sedan använder mig av textmarkören igen blir det en text som är knappt synlig. Jag gör något tokigt ... frågan är bara vad?

Hmm, skumt.

Under File Edit i menyraden finns en symbol man kan högerklicka på och välja reset all tools.

Kan vara idé att alltid börja med detta för att slippa en del konstigheter.

Värt att prova.

Är det inte så att pt(punkter) är ett storleksmått
som inte har med pixlar att göra utan får bildstorleken
i mm eller alnar som referens?

Håller med Arne där. väljer du att skriva in storleken på typsnitt i pt (points) så har det inget å göra med hur många pixlar bilden har utan helt å hållet vilken DPI du har i bilden.

Tror det enklaste vore om du använde dig av px (pixlar) istället i PS så bör du inte få det "felet".

Har provar flera typsnitt, har återställt verktygen ... inget fungerar! Förmodligen är det nåt pinsamt enkelt som jag missat ..... men vad?

Jag förstår inte vad ni menar med resonemanget kring pixlar och punkter?

Precis som Joakim säger så beror teckenstorleken på bildens ppi-värde.

Kolla här:

Bilagor

• teckenstorlek.jpg
    teckenstorlek.jpg
    35.5 KB · Visningar: 140
Här ändrar du ppi/dpi:

Skriv in siffrorna för ppi/dpi där jag markerat på bilden så skall du se att det löser sig :)

/Catherine

Bilagor

• ppi.jpg
    ppi.jpg
    31.7 KB · Visningar: 128
Om man beskär en bild så påverkas väl inte ppi, eller ?
Lite långsökt tips, installera en vanlig skrivare (HP laserjet) eller liknande, välj som standard, se om det påverkar storleken på typsnittet.

Tusse skrev:
Om man beskär en bild så påverkas väl inte ppi, eller ?
Lite långsökt tips, installera en vanlig skrivare (HP laserjet) eller liknande, välj som standard, se om det påverkar storleken på typsnittet.

Iofs. är frågan löst nu men en liten rättelse. Grejen var att han inte egentligen beskärde bilden utan ändrade storlek på bilden.

Jag har då aldrig ändrat PPI/DPI vid beskärning även om det är fullt möjligt att ändra den även vid beskärning.

Sen fattar ja inte riktigt vad en skrivare skulle hjälpa... men men.. Ola har ju fixat så det funkar för honom nu...

(Lätt ihoptryckt bild för att passa 400px gränsen på FS.)

Bilagor

• crop.jpg
    crop.jpg
    7.3 KB · Visningar: 93
ANNONS
Götaplatsens Foto