Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Live View och mer skräp på sensorn?

Produkter
(logga in för att koppla)

Warbird

Aktiv medlem
Har ni som provat Live View märkt någon ökning av smuts på sensorn? Jag gissar att det borde bli mer eftersom sensorn "blottas" under en närmast oändligt längre tid än vid "normal" fotografering.
Erfarenheter eller tankar om detta?

Olympus har en funktion de kallar framing live view som består av en extra sensor och en halvtransparent spegel vilket gör att men kan se både i den optiska sökaren eller på skärmen. Detta innebär också att bildsensorn inte behöver utsättas för damm mer än i exponeringsögonblicket.

Mer här: http://www.olympus.se/consumer/dslr_12806.htm#12808

/jer.

Tack för svaret Jerry, men jag tänkte mer på varianten som finns på Canons nyaste DSLR'are.
Men det kanske är något liknande?

Jewster skrev:
Olympus har en funktion de kallar framing live view som består av en extra sensor och en halvtransparent spegel vilket gör att men kan se både i den optiska sökaren eller på skärmen. Detta innebär också att bildsensorn inte behöver utsättas för damm mer än i exponeringsögonblicket.

Mer här: http://www.olympus.se/consumer/dslr_12806.htm#12808

/jer.
Framing live view använde väl Olympus bara på den nu utgångna modellen E-330. Dagen Olympusmodeller har vad jag förstått identisk funktion på "live view" som på Canon 40D. Dvs att det är bildsensorna som gör hela jobbet.

Fogel70 skrev:
Framing live view använde väl Olympus bara på den nu utgångna modellen E-330. Dagen Olympusmodeller har vad jag förstått identisk funktion på "live view" som på Canon 40D. Dvs att det är bildsensorna som gör hela jobbet.

Det verkar som du har rätt Mikael. Funktionen var ju dock intressant.
Så Mats, Olympus Live View är nog i nuläget lika utsatt för damm som Canons.

Nu är ju inte den samlade erfarenheten så stor på Canons Live View eftersom 1Dm3 bara funnits ute någon månad. Det hade bara varit intressant at få svar på om de som provat märkt någon ökning av skräpsamling.

ANNONS
Götaplatsens Foto